”Inte bara en PR-strategi”

Torsdag 12 februari 2018

Tidningen Chef #taställning

Delar av teamet bakom Chef: Sandra Johansson, Cecilia Norrby, Jannica Eriksson, Calle Fleur, Unn Edberg, Mikael Blom och Cissi Elwin.

Text Johanna Kvarnsell Foto Jessica Segerberg

Då Cissi Elwin tog över rodret för tidningen Chef 2011 ville hon att tidskriften skulle bli ännu mer tydlig med vad den stod för. Tillsammans med resten av redaktionen valde hon fyra områden där de skulle kunna driva kampanjer och göra skillnad: mångfald, jämställdhet, hälsa och unga chefer.

– Det är klart det finns risker med att ta ställning. Som journalist ska man ju eftersträva objektivitet. Men de ämnen vi driver kampanj inom är grundläggande rättvisefrågor. Och jag tycker inte att det har krockat med något eller gjort att vi väjt för granskningar, säger hon.

Cissi Elwin tycker att Chef var en driven och bra tidning även innan hon tog över som chefredaktör och vd. Men både hon och resten av redaktionen ville skriva lite spetsigare.

– En allt för objektiv och rapporterande journalistik kan bli väldigt platt. Jag upplever det som att alla på Chef har varit väldigt delaktiga och att det finns en väldigt stor stolthet kring det här. Det är ett väldigt engagerat gäng.

#taställningLäs hela reportaget #Taställning här >>.

Ämnena ligger Cissi Elwin varmt om hjärtat. Året innan hon började på Chef var hon själv sjukskriven för utbrändhet. Att få skriva om hälsa, både mental och fysisk, var nästan ett måste för att kunna ta sig an det nya jobbet. Mångfald, jämställdhet och ungdomars möjligheter är frågor som hon har engagerat sig i genom hela livet. Men ämnena är inte heller tagna ur luften ur ett ledarskapsperspektiv.

– Vi tycker att mångfald är en överlevnadsfråga för svenska företag. Vi har en kompetensbrist i Sverige. Företagen måste se kompetensen hos människor med annan bakgrund än etnisk svensk för att bli konkurrenskraftiga.

Dessutom tror Cissi Elwin att Chefs ställningstagande ligger i linje med ett samhälle som blir både mer engagerat och polariserat.

– Jag tror att det finns ganska starka krafter för att företagen måste engagera sig. Det händer något i samhället och vi ska ju spegla och skriva om hur chefer och ledare agerar.

Chefs hjärteämnen har både märkts i tidningen och uppmärksammats av andra under de senaste åren. Tidskriften har gjort två specialnummer på temat ”vit makt”, en granskning av hur få svenska chefer som har utländsk bakgrund. Och 2014 fick de ta emot Tidskriftspriset för årets innovativa satsning med ”Battle of the numbers”, en kampanj för att få fler kvinnor på ledande positioner inom storföretagen.

Under våren 2017 började ett ännu mer konkret engagemang för Chef. Varje tisdag ställer tidningen sin lokal till förfogande för en grupp ensamkommande tjejer. Med tiden har det också blivit ett personligt engagemang för många av tidningens medarbetare.

Engagemanget i mångfaldsfrågor och det konkreta arbetet med tjejgruppen gjorde också att tidningen i augusti deltog i den manifestation för ensamkommande unga som ordnades på Mynttorget i Stockholm.

– När nazister attackerade ungdomarnas fredliga demonstration, då kände vi allihop att vi inte kunde acceptera att bara se på. Alla som ville fick följa med ner till Mynttorget. Vi satt där för att visa att det finns vuxna som ser och bryr sig om.

Cissi Elwin betonar att tidningen inte tar ställning i frågan om vem som ska få stanna i Sverige. Den här gången handlade det framförallt om medmänsklighet och ”allmän hederlighet”. Reaktionerna efteråt har nästan bara varit positiva. Men alla håller inte med om att mångfald är en fråga som borde drivas av en tidning om ledarskap.

Om man tittar på opinionen i Sverige så är det inte bara så att vi går in där det är en vidöppen dörr. Vi riskerar förstås också att stöta oss med folk. Men vi skapar ändå en större lojalitet med tidningen hos dem som tycker att det vi gör är bra. Det är inte bara en PR-strategi. Vi har fått ganska stort genomslag när vi har drivit de här kampanjerna. Och vi får allt fler som vill samarbeta med oss.

Chef
Plattformar: Tryckt tidskrift (11 nummer per år, upplaga 110 500), sajten chef.se, Facebook, Linkedin, Instagram, Youtube. Chef arrangerar också flera stora årliga event och har nätverk för chefer.
Ges ut av: Ledarna, men drivs i ett eget bolag.
Chefredaktör och vd: Cissi Elwin.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.