Helena Giertta: “Vi har USP:en att den fria självständiga journalistiken är i fokus”

Torsdag 7 juni 2018

Tidskriftspodden – Helena Giertta, Journalisten

Vi besöker vi tidningen Journalistens redaktion och träffar Helena Giertta, vd, ansvarig utgivare och chefredaktör sedan 10 år tillbaka. För några veckor sedan stod det även klart att Helena Giertta får samma roll för tidningen Finansliv när Journalisten tar över produktionen av tidningen. Hur ser jakten på nya intäkter ut för dessa fackförbundstidningar och hur har journalisterna och journalistiken utvecklats under de 10 år som Helena Giertta bevakat branschen?

Glimtar ur avsnittet

✔️Hur är det att vara både affärsutvecklare och journalist? – ”När man väl tagit steget är det roligt!”

✔️Digitaliseringen – ”Hade vi kunnat digitalisera oss utan att tvingats skära ned så otroligt mycket hade det varit mer roligt och en upptäckarglädje i utvecklingen”

✔️Kommentarsfälten som kom av sig på mediesajterna “Jag menade att man naturligtvis skulle ha modererade kommentarsfält redan från början”

✔️#metoo-bevakningen och dess efterspel – ”Det begicks en del övertramp under metoo-hösten”

✔️Relationen mellan ägarna och deras tidningar i fackförbundspressen – ”Det blir ett problem när förbunden glömmer bort att det är en journalistisk produkt”

✔️Nya uppdraget att producera tidningen Finansliv – ”Vi har USP:en att den fria självständiga journalistiken är i fokus – det står även med i avtalet med Finansförbundet”.

Programledare: Fredrik Wass, omvärldsbevakare på Sveriges Tidskrifter

Lyssna på Tidskriftspodden

Tidskriftspodden går att lyssna på där poddar finns. Ladda ner via iTunes eller valfri podd-app. Enklast är att söka efter ”Tidskriftspodden” i din podd-app.

Om Tidskriftspodden

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.