De fem viktigaste punkterna i nya medieetiska systemet

Torsdag 4 april 2018

Ett nytt självreglerande medieetiskt system föreslås av branschen – men hur påverkar det dig? När medierna granskar sig själva blir det extra viktigt att publicister tar ansvar.

Unn Edberg– Det är viktigt att vi, de ansvarsfulla medierna, visar att vi menar allvar med etiken, säger Unn Edberg, ordförande för Sveriges Tidskrifter.

Det nya förslaget innebär att enskilda individer som vill anmäla publiceringar ska ha en första instans, Allmänhetens Medieombudsman, att vända sig till. Unn Edberg betonar att det föreslagna medieetiska systemet är självsanerande.

– Vi i branschen tar vårt ansvar. Vi tar ansvar för våra publiceringar och vill också hålla lagstiftarna undan i de här frågorna.

Unn Edberg är en av de 24 representanter för mediebranschen som signerat en debattartikel som föreslår inrättandet av Allmänhetens medieombudsman (MO) och Mediernas etiska nämnd (MEN). MO och MEN ska ersätta Allmänhetens Pressombudsman (PO) och Pressens Opinionsnämnd (PON) och täcka till brister i glappet i ansvaret mellan nuvarande pressetiska system och etermediernas Granskningsnämnd.

– Det som har hänt i mediebranschen är att medieformerna utvecklas. Många tidningar ägnar sig åt tv, och radio och tv skriver texter. När en enskild person vill anmäla någonting kan det vara svårt att förstå vart man ska vända sig. Dessutom hamnar i dag vissa publiceringar utanför de etiska systemen, till exempel en del webbpubliceringar som public service gör. Vi vill göra det enklare och mer tydligt för allmänheten, säger Unn Edberg till Allt om Tidskrifter.

Bakom den gemensamma debattexten står bland annat representanter för SR, UR, SVT, TV4, Utgivarna och Sveriges Tidskrifter. Artikeln har bland annat publicerats på SVT, Svenska Dagbladet och Expressen.

Prenumerera på nyhetsbrevet Allt om Tidskrifter.

– Det finns somliga som ifrågasätter medier och man pratar mycket om “fake news”. Det är viktigt att vi, de ansvarsfulla medierna, visar att vi menar allvar med etiken. Läser man något från de här källorna då kommer det granskas om något är fel.

Pressens Opinionsnämnd (PON) är en hedersdomstol för pressen som funnits sedan 1916. Allmänhetens Pressombudsman inrättades 1969 för att ge enskilda större möjlighet att anmäla publiceringar. Instanserna är inarbetade och de senaste åren har antalet anmälningar till PO ökat.

Finns det inte en risk att färre anmäler när pressombudsmannen och pressens opinionsnämnd försvinner?
– Jag tror vi får ta ansvar för att kommunicera det här allihop. Till exempel Expressen har gjort det lätt att anmäla till PO, man har en länk i slutet av artikeln. Sådana åtgärder får vi alla ta ansvar för så att människor hittar till rätt instans. Sedan får man väl göra lite redirects på PO:s sajt så tror jag det kan lösa sig.

Sveriges Tidskrifter är en av de tänkta huvudmännen bakom MO och MEN:
– Vi kommer ha ungefär samma roll som i dag i det pressetiska systemet. Det blir egentligen ingen skillnad mer än att vi blir fler som delar på det.

Redan i samband med att samarbetsorganisationen Utgivarna bildades 2012 började diskussionen om ett gemensamt medieetiskt system.

– Det känns väldigt roligt att vi har lyckats enas! Jag är jätteglad för det här! Vi har gjort olika utredningar och vi har diskutera med politikerna och varandra. Vi har velat göra det här. Nu har vi fått ett tydligt avstamp.

Matilda Nilsson

Fem viktigaste punkterna i förslaget till nytt medieetiskt system

  1. Allmänhetens medieombudsman (MO) och Mediernas etiska nämnd (MEN) ska pröva alla enskilda anmälningar gentemot medier, oavsett publiceringskanal.
  2. MO/MEN ska pröva om enskilda utsätts för oförsvarlig publicistskada genom intrång i privatlivet.
  3. Det nya medieetiska systemet är självreglerande.
  4. Möjligheten att få upprättelse och få sitt fall prövat är kostnadsfritt för den enskilde.
  5. Tilltänkta huvudmän av MO/MEN är Utgivarnas huvudmän (det vill säga Sveriges Tidskrifter, TU – Medier i Sverige, UR, SVT, TV4-gruppen, Publicistklubben och Journalistförbundet).

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.