Här är chefernas värsta misstag

Torsdag 10 september 2018

Chefernas misstag - Kollage Helena Giertta, Claes de Faire, Amelia Adamo, Viggo Cavling

Stringtrosan på omslaget passade ingen, löpsedeln var åt skogen och Göran Hägglund fick heta Häggström. Ibland blir det bara så… fel. Vi frågade fyra tidskriftsprofiler om deras värsta tabbar under karriären som chefer.

Text: Matilda Nilsson & Karin Persson/ Allt om Tidskrifter

Amelia Adamo. Foto: Anton Svedberg

Stringtrosan som sänkte hela numret

Amelia Adamo är grundare av Amelia, Tara och M-Magasin och i dag senior medarbetare för M-Magasin.

En tidskriftsdrottning gör också misstag ibland.

– Gud, jag kan säga att jag har gjort många. En rolig historia var när vi plastade in en stringtrosa och hade den på omslaget av Amelia. “One size fits all” påstod vi. Det blev ett jäkla liv! Att göra stringtrosorna kostade väl en 800 000 kronor och det blev ingen försäljningsframgång, snarare tvärtom. Vi tappade upplaga och det blev en storm för den där lilla trekanten från Kina passade ju inte någon.

Vad lärde du dig?

– Man drar lärdomar av alla idiotgrejer man gör. Stringtrosans lärdom var att mitt och redaktionens odramatiska förhållande till sex inte stämde med läsekretsens. Det kanske var lite innerstadsvarning på oss.

Claes de Faire. Foto: Caroline Andersson

“Jag blir arg om ni inte gör någonting alls”

Claes de Faire är publisher och ansvarig utgivare på Fokus.

Som ny reporter på Resumé kallade Claes de Faire Kristdemokraternas dåvarande partiledare för Göran Häggström rakt igenom en längre text (han heter Göran Hägglund, reds anm.). Det var ju lite pinsamt. Men det största misstaget i yrkeslivet uppenbarades långt senare, i samband med att Claes de Faire valde att sluta som chefredaktör på Resumé.

– Jag hade inte byggt upp en tillräckligt bra organisation så att det fanns en tydlig succession, utan man var tvungen att rekrytera en ny chefredaktör utifrån.

Att se till att en sådan sak funkar är en av de viktigaste sakerna en chefredaktör ska göra.

Hur ser du på misstag?

– I vår bransch pratar vi extremt mycket om hur bra vi är. Men jag tror att man kan lära sig mycket av andras misstag, framförallt lära sig att tycka att misstag är okej. På alla arbetsplatser jag är på brukar jag säga: jag blir inte arg om ni gör fel, jag blir arg om ni inte gör någonting alls.

 

Helena Giertta. Foto: Tor Johnsson/Journalisten

Västervik hamnade i Östergötland – på löpet

Helena Giertta är chefredaktör, vd och ansvarig utgivare för tidningen Journalisten. Sedan i maj har hon samma uppdrag för tidningen Finansliv.

Som chefredaktör för facktidningen Journalisten är kanske kraven extra höga på Helena Giertta. Men värsta misstaget gjorde hon för över 30 år sedan – och hon glömmer det aldrig.

– Man gör många misstag. Men jag kan fortfarande tänka “Oh, shit” om när jag satt som nattchef på Västgöta-Demokraten… nej, jag ber om ursäkt, jag satt som nattchef på tidningen Östgöten i Linköping… och var helt ny. Vår utsände hade varit på en musikfestival med prisutdelning och jag drog på löpet om den här musikfestivalen i Västervik, som inte ens ligger i Östergötland. (Skratt.) Det är dåligt! Än i dag tycker jag det är skitjobbigt.

Vad lärde du dig?

– Kolla alltid en extra gång. Tro inte att man vet någonting, man måste verkligen veta.

Har du kvar löpet?

Ja du, herregud kan jag ha kvar det där löpet? Hur snabbt ska du ha det? Jag har ju sparat massa tidningar, det är inte omöjligt att jag varit så masochistisk att jag sparat även detta.

Viggo Cavling.

Resumés stjärnor: “Fel byråer fick certifikatet”

Viggo Cavling är chefredaktör för Travel News. Han har tidigare bland annat haft chefsroller på Resumé och DN.

30 procent av det man gör är fel. Det är viktigt att erkänna det, tycker medieveteranen Viggo Cavling.

– När jag började på DN hade jag en idé om att jag skulle äta lunch med folk. Men man ska inte boka lunch när man ska lämna dåliga besked. Folk uppfattar en lunch som en belöning. Dåliga besked ska levereras i ottan, i stängda rum där folk kan bli arga eller gråta.

Har du något tokroligt exempel på ett misstag?

– Nja, vi skulle certifiera reklambranschen under min tid på Resumé, men vi lämnade ett dåligt underlag till upplysningsföretaget UC som de missförstod så fel byråer fick certifikatet. Resumés stjärnor hette det, men det hade varit bättre att kalla det för Resumés halvmånar.

Prenumerera på Allt om Tidskrifters nyhetsbrev och magasin. Koll på senaste trenderna i branschen helt gratis. 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.