”Hållbarhet ska vara lustfyllt”

Torsdag 7 december 2017

Johanna Stål

3 frågor till Johanna Stål, chefredaktör för hållbarhetsmagasinet Camino som fyller tio år.

Text: Jennie Aquilonius / Allt om Tidskrifter

Grattis! Hur känns det?
– Tack! Det känns jättekul, särskilt med tanke på att vi startade utan pengar och mest testade om det fanns intresse för en tidning om hållbar livsstil. Då fanns det inget annat livsstilsmagasin som vände sig till en miljömedveten målgrupp och som enbart presenterade mer hållbara produkter. Den allmänna miljödiskussionen bestod till stor del av domedagsscenarier, att jorden höll på att gå under. Det synsättet förlamar människor.

Vad har hänt sedan dess?
– Det har kommit fler tidningar om hållbarhet och mainstream-medierna tipsar om hållbara produkter. Camino har flyttat fokus till människors inre omställningsprocess och filosofiska frågor som normer, moral och hur folk kan förhålla sig till hållbarhet. Vi har nästan inga produkttips längre utan berättar om människor som gör förändringar, från små saker i vardagen till att flytta ut i skogen. Läsarna ska kunna hitta andra livsstilar än den som sprids i vanliga livsstilsmagasin och som fokuserar mycket på konsumtion. Det allmänna synsättet har också förändrats till att hållbarhet ska vara lustfyllt.

Hur har Camino överlevt på mediemarknaden?
– En av våra styrkor är att vi är ett kooperativ. I början var alla delägare och vi kunde vara flexibla genom att till exempel höja eller sänka våra löner. Vi står även på flera ben och jobbar med föreläsningar, event och gör artiklar och tidningar på uppdrag av andra.

 

Redaktionen för Camino

Caminos redaktion.

Intervjun publicerades ursprungligen i Allt om Tidskrifter nr 3 2017. Du kan prenumerera gratis på tidningen genom att anmäla dig här.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Business Factory

    När man anlitar Business Factory så får man något extra. Några viktiga ledord i vårt arbete är lyhördhet och framåtsträvan.