Fler läser artiklar bakom inloggning

Torsdag 17 maj 2017

Annika R HermanrudDe lanserade sin form av betalvägg i vintras. Nu ökar andelen inloggade besökare till sajten för ATL, Lantbrukets Affärstidning. Annika R Hermanrud är publisher för ATL.

Hur jobbar ATL, Lantbrukets Affärstidning, med betalt innehåll på nätet?
– Vi har valt att låsa in ett par premiumjobb per dag. För att minska risken för att trafiken ska gå ned har vi varit noga med att det material som vi låser in är sådant som inte fanns tidigare på sidan. Vi har börjat digitalisera printmaterial som inte har publicerats digitalt tidigare.

Hur viktiga är betalväggar i förhållande till andra intäkter för ATL?
– Det är svårt att göra någon gradering. Betalväggen är ett sätt att hitta nya, betalande prenumeranter på sajten. Det är också ett sätt att digitalisera printläsarna.

Hur framgångsrik är ATL:s satsning på betalväggar?
– Vi är jättenöjda! De inloggade läsarna ökar i förhållande till de icke-inloggande på sajten. Vi kan se att lästiden blir längre. Vi är väldigt nöjda med att vår allmänna trafik inte har gått ned. Vi har hållit på med det här i ett par månader och de första enkla segrarna är redan vunna. Nu gäller det att bli systematisk. Det handlar om att få de redaktionella flödena att fungera, att hitta rätt material, att få rutiner för mätningar och analyser. Framöver ska vi utvärdera de tankar och strategier vi har nu för att se vad vi behöver ompröva. Vi är i början på vår första revolution.

Enligt Sveriges Tidskrifters rapport om tidskriftsbranschen 2016 utgör rent digitala tidskrifter 5 procent av alla tidskrifter i Sverige och det kommer troligen att öka. Hur ställer du dig till det resultatet?
– Så är det säkert. Utmaningen är att möta suget efter fler och snabba uppdateringar med ett material som kanske tar längre tid att producera. Det är en pedagogisk utmaning gentemot de som ska använda produkterna och tjänsterna.

Framtidsspaning för tidskriftsbranschens utveckling?
– Det är svårt att göra. Tidskrifter är den del av mediebranschen som kommer finnas kvar längst som print, men som har de stora utmaningarna digitalt.

Text: Matilda Nilsson

Den här intervjun är hämtat från vår undersökning Den svenska tidskriftsbranschen i siffror.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.