Fler läser artiklar bakom inloggning

Torsdag 17 maj 2017

Annika R HermanrudDe lanserade sin form av betalvägg i vintras. Nu ökar andelen inloggade besökare till sajten för ATL, Lantbrukets Affärstidning. Annika R Hermanrud är publisher för ATL.

Hur jobbar ATL, Lantbrukets Affärstidning, med betalt innehåll på nätet?
– Vi har valt att låsa in ett par premiumjobb per dag. För att minska risken för att trafiken ska gå ned har vi varit noga med att det material som vi låser in är sådant som inte fanns tidigare på sidan. Vi har börjat digitalisera printmaterial som inte har publicerats digitalt tidigare.

Hur viktiga är betalväggar i förhållande till andra intäkter för ATL?
– Det är svårt att göra någon gradering. Betalväggen är ett sätt att hitta nya, betalande prenumeranter på sajten. Det är också ett sätt att digitalisera printläsarna.

Hur framgångsrik är ATL:s satsning på betalväggar?
– Vi är jättenöjda! De inloggade läsarna ökar i förhållande till de icke-inloggande på sajten. Vi kan se att lästiden blir längre. Vi är väldigt nöjda med att vår allmänna trafik inte har gått ned. Vi har hållit på med det här i ett par månader och de första enkla segrarna är redan vunna. Nu gäller det att bli systematisk. Det handlar om att få de redaktionella flödena att fungera, att hitta rätt material, att få rutiner för mätningar och analyser. Framöver ska vi utvärdera de tankar och strategier vi har nu för att se vad vi behöver ompröva. Vi är i början på vår första revolution.

Enligt Sveriges Tidskrifters rapport om tidskriftsbranschen 2016 utgör rent digitala tidskrifter 5 procent av alla tidskrifter i Sverige och det kommer troligen att öka. Hur ställer du dig till det resultatet?
– Så är det säkert. Utmaningen är att möta suget efter fler och snabba uppdateringar med ett material som kanske tar längre tid att producera. Det är en pedagogisk utmaning gentemot de som ska använda produkterna och tjänsterna.

Framtidsspaning för tidskriftsbranschens utveckling?
– Det är svårt att göra. Tidskrifter är den del av mediebranschen som kommer finnas kvar längst som print, men som har de stora utmaningarna digitalt.

Text: Matilda Nilsson

Den här intervjun är hämtat från vår undersökning Den svenska tidskriftsbranschen i siffror.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.