Fina siffror för storsatsande Kollega

Torsdag 22 mars 2017

Naljen Ståhlström, chefredaktör Kollega

Fackförbundet Unionens medlemstidning Kollega – som har en upplaga på 640 000 exemplar – går fram nästan fem procent. Det visar TS färska upplagesiffror för helåret 2016. Och nu storsatsar tidningen, från och med nästa nummer får Kollega ett nytt format och ny form. Sveriges Tidskrifter intervjuar tidningens chefredaktör Naljen Ståhlström: ”Det är en stor utmaning att skapa rätt innehåll till en så bred målgrupp.”

Kollega är den tredje största tidningen i Sverige med en upplaga på 640 000 exemplar och fortsätter att växa hand i hand med att det går bra för Unionen, säger Kollegas chefredaktör Naljen Ståhlström i en intervju med Sveriges Tidskrifter.

– Det är en himlastormande upplaga och innebär ett stort ansvar. Det är dessutom en stor utmaning att skapa rätt innehåll till en så bred målgrupp. En rolig och spännande utmaning.

När du tillträdde som chefredaktör för Kollega 2014 sa du att du på sikt hoppades kunna bidra till att ge tidningen en än tydligare röst, såväl mot medlemmarna som i samhällsdebatten. Hur har du lyckats så här långt?

– När jag tog över var det två saker jag fokuserade på – hantverket och tydligheten. Att arbeta fram ett meningsfullt och angeläget innehåll är att alltid ställa sig frågan: Varför läser jag just detta jobb i Unionens medlemstidning?

– För att tillfredsställa våra läsare har vi gjort en ambitiös förnyelse av textinnehållet. Rubriker, ingresser och texter har vässats och vi har rensat bland vinklar och reportageidéer. Allt innehåll ska vara relevant och nyttigt för mig i mitt arbetsliv och som medlem i Unionen. Inget annat. Läsarresponsen är tummen upp och vi känner att vi satsar helt rätt.

– Att ha ett innehåll som det snackas om på lunchen och i fikarummen på jobbet, det är för mig att ta plats i samhällsdebatten.

Vad är den stora skillnaden med att chefa över en medlemstidning till skillnad från en konsumenttidning, som du också har stor erfarenhet av?

– Den största skillnaden tycker jag nog är det stora ansvaret att vara medlemmarnas röst i ett stort förbund. Det gäller att spegla deras arbetsliv och då måste man skapa en nära relation med medlemmarna. Samtidigt finns det många likheter. Det ställs inte lägre krav på oss som medlemstidning att väcka nyfikenhet och läslust. Åtminstone inte om vi vill vara relevanta och lästa.

Har ni på Kollega-redaktionen något spännande på gång framöver som du kan berätta om?

– Magasinet får ett ansiktslyft och nytt format från nästa nummer. Det är vår AD Susanna Sehtfors Holmquist i samarbete med Kai Ristilä som har jobbat fram den nya formen. Därefter kommer vi att fortsätta vår digitala satsning, allt för att ge medlemmarna det bästa och mest relevanta innehållet som rör deras arbetsliv.

— Tidningen Kollega är Unionens medlemstidning. Den går ut till fackförbundet Unionens medlemmar och utkommer åtta gånger per år.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.