Filmtidskriften FLM firar tio år: ”Vi vill utnyttja papprets fördelar”

Torsdag 6 december 2017

Jacob Lundström chefredaktör FLM

FLM – landets ledande filmtidskrift – grundades 2007 av Jacob Lundström och Jonas Holmberg. Idag publiceras printmagasinet fyra gånger om året. Genom nyfikna essäer, reportage och fördjupande kulturjournalistik bevakar tidningen filmvärlden ur lite annorlunda perspektiv; tidningen stoltserar med att man varken publicerar fjäskiga idolporträtt av Hollywoodstjärnor eller pliktskyldiga recensioner av Spy Kids 4D.  I våras dog FLM igång ett nytt digitalt veckomagasin, som utkommer varje torsdag. Sveriges Tidskrifter snackar med grundaren och chefredaktören Jacob Lundström om att utnyttja printmediets fördelar, varför FLM tänker skippa bevakningen av Ingmar Bergmans 100-årsjubileum och det oumbärliga kulturtidskriftsstödet.

Varför tog du klivet och grundade FLM för tio år sedan? 
– Den direkta anledningen var nog att både Filmkrönikan och filmtidningen Ingmar lade ner samtidigt. Det fattades något. Sedan var både jag och Jonas Holmberg, som jag startade FLM tillsammans med, unga filmvetare med hybris och vi saknade filmhistoriska och cineastiska perspektiv på filmjournalistiken.

FLM har alltid hyllats som en viktig motröst till den konventionella filmjournalistiken som ibland kallas ”branschsvassande”. Vilka ser du själv som FLM:s styrkor, vad har gjort att ni överlevt i tio år? 
– Jag tycker själv att FLM behövs för att belysa den svenska filmen ur oväntade infallsvinklar, inte bara vidarebefordra det senaste pressmeddelandet eller rapportera från den senaste premiären. Det är helt enkelt roligast att göra det ingen annan gör – så när till exempel Viktor Johanssons film Under Gottsunda inte hade fått distribution släppte vi den på dvd med ett av våra nummer. Sedan blev det en av årets mest hyllade filmdebuter. Och nästa år kommer alla att uppmärksamma Ingmar Bergmans 100-årsjubileum, så det lär vi skippa. Sedan har vi lyckats blanda filmvetare, författare, verksamma filmarbetare och mer ”vanliga” filmkritiker bland våra skribenter. Stödet till kulturtidskrifter är också en förutsättning, annars hade nog FLM varit en väldigt bantad webbversion.

I våras växlade ni upp online och började ge ut ett digitalt veckomagasin: FLM Weekend. Hur har det gått?
– Det går bra! Det är några tusen som prenumererar på nyhetsbrevet för att läsa vår mer uppdaterFilmtidskrift FLMade filmbevakning, det känns som ett välbehövligt komplement till kvartalstidskriften, som förhoppningsvis bjude
r på mer överblick. I våras breakade vi nyheten att Peter Birro tagit bort sitt namn från Ted Gärdestad-filmen och hade sedan en debattföljetong om manusförfattarens position i filmsverige. Vi ska satsa ännu mer på filmdebatt framöver.

Hur ska FLM utvecklas de närmsta tio åren och har ni något spännande på gång inom en överskådlig framtid?
– Jag hoppas ju – och tror! – att det fortfarande går att göra tidskrift på papper om tio år. Vi kommer nog att försöka leka mer med formen och formatet, utnyttja papprets fördelar, som när vi häromåret började ta fram egna filmaffischer till varje nummer. Nästa år tänker vi försöka ge ut vår första bok. Den kommer inte att handla om Bergman.

–FLM nominerades till Årets kulturtidskrift 2011 och 2016. Redaktionen mottog år 2010 Jurgen Schildt-priset för filmpublicistik och tilldelades 2011 års Kurt Linder-stipendium.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.