Expo satsar större – lanserar ny sajt

Torsdag 7 februari 2018
Daniela Juvall
Daniela Juvall är grafisk formgivare och AD på Stiftelsen Expo och jobbar även som lärare på Forsbergs. Foto: Per Jarl/Expo

Tidskriften Expo lanserar inom kort sin nya sajt. Vi tog ett snack med Daniela Juvall, formgivare, om hur de tänkte vid omgörningen.

– Vi har inte så mycket att förlora på att prova oss fram. Stiftelsen Expo existerar inte för att bli ekonomiskt framgångsrika. Vi har en liten redaktion och vi vill sprida vårt innehåll så brett vi bara kan. Det gör att det blir nödvändigt att testa nya sätt, säger AD Daniela Juvall.

Senare i februari planerar Expo att lansera sin nya webb. Dagsaktuellt material ska då samsas med det mer tidlösa.

– Vi gör en fusion mellan kunskapsdatabas och en nyhetssida. Oavsett om du är helt nybörjare, eller expert på våra områden ska du mötas på din nivå, säger Daniela Juvall.

När Expo satsar digitalt stärks kopplingen mellan rent nyhetsmaterial och stiftelsen Expos kunskapsbank. Från en nyhetstext ska det enkelt gå att ta sig vidare till fördjupad information ur Expos arkiv.

– Vi försöker tänka cirkulärt. Oavsett hur läsaren kommer in, om du klickar in till en enskild artikel eller går direkt till startsidan, ska du få flera alternativ på vidare läsning, berättar Daniela Juvall.

Avskalad grafisk form
Som AD på en liten redaktion påverkar hon det visuella uttrycket på sajten, i sociala kanaler och i print.

För två år sedan redesignade Daniela Juvall tidningen Expo. När webben skulle göras om hämtade hon tonaliteten från tidningen, men skalade bort en del grafiska element. Typsnitten får vara mer bärande för Expos identitet på den nya webben, enligt Daniela Juvall.

– För mig som kommer med printbakgrund är det speciellt att formge något som jag inte sätter sista handen vid. Det ställer högre krav på mig att vara pedagogisk när jag skapar. Jag behöver tänka i många fler steg, vad kan hända när sajten visas i olika skärmar.
Som AD är hon inte längre den enda som styr formen, hon behöver även kommunicera med webbutvecklare.

Animerade förstasidor
I sitt arbete med Expos material har Daniela Juvall börjat prova nya formgrepp, som till exempel animerade förstasidor och olika filmer som sprids i sociala medier.

– När man har ett ämne som det passar för ger filmen ett ytterligare extra värde.

Daniela Juvall tipsar:
– De digitala plattformerna är mer experimentella. Våga testa: funkar det här för vår målgrupp eller inte?

Expo
Expo ges ut av Stiftelsen Expo, som verkar för att granska intoleranta grupperingar.
Plattformar: Tidskriften Expo som ges ut med 4 nummer om året, nyhetswebben Expo I dag, Facebook, Twitter, Instagram. Expo bedriver också utbildningsverksamhet, håller föreläsningar och jobbar mot skolor. Dessutom har man ett omfattande arkiv och publicerar böcker och rapporter.

Matilda Nilsson

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.