Efter GDPR – hur blev det?

Torsdag 6 november 2018

Caroline Olstedt Carlstrom

I maj trädde den nya dataskyddslagstiftningen GDPR i kraft. Caroline Olstedt Carlström, Sveriges Tidskrifters GDPR-expert, berättar hur det blev sedan.

Det var många som fick bråttom inför 25 maj då GDPR började gälla.
– Ja, en del har nästan haft samma känsla som inför millennieskiftet. Man trodde att något skulle gå fel eller explodera. Men det har det inte gjort. Det här överlevde vi!

Hur har tidskrifterna gjort för att hantera de nya kraven?
– Generellt har de fokuserat mycket på sina kunder, sina prenumeranter och de som de samarbetar med. De har börjat där.

Vad har tidskrifterna haft problem med?
– Det finns många små redaktioner som har tajta organisationer. Det finns inte utrymme att ta in en jurist eller någon som jobbar med dataskydd specifikt. Ovanligt många bolag har fått leta kunskaper externt.

Vilka utmaningar kvarstår?
– Kom ihåg att skyddet av persondata inte bara gäller kunder. Det gäller även alla anställda och leverantörer, deras data ska också skyddas.

Har du några tips till dem som inte kommit i gång med anpassningen till GDPR-lagstiftningen?
– Det här var startskottet. Inget annat. Se och lär! Hur gjorde andra? Glöm inte att titta på informationen som finns här. (för medlemmar i Sveriges Tidskrifter).

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.