”Det kommunikatörer gör är propaganda, inte journalistik”

Torsdag 10 juli 2017

Alexandra Kindblom – VD och Senior rådgivare Intellecta Corporate Caroline Thunved – kommunikationschef Scouterna Helle Klein – chefredaktör och vd på Dagens Arbete Jonas Nordling – ordförande för Journalistförbundet Susanna Lundell – chefredaktör på Kommunalarbetaren Moderator: Örjan Björklund, chefredaktör på Lärarnas Tidning

ALMEDALEN. Kommunikatörernas tid är nu. Hur hävdar man då journalistiken inom organisationspressen? Får förbunden större trovärdighet om de satsar på journalistik istället för kommunikation? Och vad är egentligen skillnaden?

Så löd frågeställningarna inför ett av Sveriges Tidskrifters seminarium under Almedalsveckan. För att diskutera frågorna fanns en kunnig panel på plats och till skillnad från många andra paneler i Almedalen var inte deltagarna helt eniga.

Röster i debatten

”Det kommunikatörer gör är propaganda, inte journalistik. Vi måste vara ärliga med det. […] Våra ägare har förstått att en självständig journalistisk produkt gör att industrifrågorna kommer in i samhällsdebatten. Det är inte för förbundet vi gör tidningen utan för industriarbetarna. Det är journalistik vi håller på med helt och hållet. Ägarnas makt består av att tillsätta och avsätta ansvarig utgivare”, sa Helle Klein, chefredaktör Dagens Arbete och styrelsemedlem Sveriges Tidskrifter.

”En självständig redaktion med tydligt journalistikt uppdrag är den bästa förutsättningen för att bedriva journalistik. Men var den redaktionen sitter är inte det som gör skillnaden. Det är tydligheten i det journalistiska uppdraget och en trygghet i hur tidningen finansieras som är det viktiga. Ju fler journalistiska produkter vi kan få fram på bred front, ju bättre är det. I min bransch försöker vi pusha våra kunder och vara modiga när de formulerar sina uppdrag, och ge oss tydliga mandat vad vi får och inte får göra”, sa Alexandra Kindblom, vd på Intellecta Corporate, en kommunikationsbyrå som bland annat producerar kund- och organisationstidningar.

”Skadan för Kommunal hade varit större om de inte hade haft en självständig tidning. […] Kan man verkligen vara helt självständig? Ja, men man har en relation till den hand som föder en. När Kommunal tappade medlemmar [under Kommunal-skandalen], tappade också Kommunalarbetaren intäkter. Men det är ett dilemma som man hela tiden måste diskutera”, sa Susanna Lundell, chefredaktör Kommunalarbetaren.

”Det är ett problem när den journalistiska verksamheten ses som ett störande brus i byggandet av förbundets varumärke. […] Vi sätts ofta in för att man hamnar i nedskärningar på organisationerna. Ofta tampas man om samma budgetposter, det vill säga kommunikation och förbundstidning. Det är också därför vi har riktlinjer för organisationstidningar som finns på sjf.se. Men ofta kommer vi in i ett sent skede. En del konsulter drivs av att få ägarna att inte satsa på redaktionell verksamhet, och ibland tvärtom”, sa Jonas Nordling, ordförande i Journalistförbundet.

”En kommunikationschef idag kan inte vara annat än transparent. Scouterna sätter innehållet i vår medlemstidning och är öppen för alla frågor. För Scouterna som organisation är det också viktigt att hitta andra forum”, sa Caroline Thunved, Scouternas kommunikationschef, en organisation som alltså valt att ha medlemstidningen som en del av kommunikationsavdelningen snarare än i en separat självständig redaktion utanför organisationen.

Deltagare i panelen

  • Alexandra Kindblom – VD och Senior rådgivare Intellecta Corporate
  • Caroline Thunved – kommunikationschef Scouterna
  • Helle Klein – chefredaktör och vd på Dagens Arbete
  • Jonas Nordling – ordförande för Journalistförbundet
  • Susanna Lundell – chefredaktör på Kommunalarbetaren
  • Moderator: Örjan Björklund, chefredaktör på Lärarnas Tidning

/Referat: Fredrik Wass

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.