“Det är lättare att sitta bakom skärmen än att stoppa ner händerna i hästskit”

Torsdag 29 mars 2018

Joakim Svensson, Travronden

Det går bra för Travronden, en tidskrift som kommit ut sedan 1932. Med flera priser i bagaget, stark tillväxt digitalt och en förstärkt redaktion går tidningen in i framtidens medielandskap. Men hur gör Travronden för att behålla greppet om målgruppen och samtidigt utveckla både journalistiken och distributionskanalerna? Tidskriftspodden träffar Joakim Svensson, chefredaktör för Travronden. Programledare: Fredrik Wass, omvärldsbevakare Sveriges Tidskrifter.

Glimtar ur avsnitt 41

✔️Om hur redaktionen agerade när “100 års arbetslivserfarenhet” försvann från tidningen på kort tid

✔️Så skapade Travronden en tillväxt på flera hundra procent i digitala läsarintäkter under förra året

✔️Om direktivet från Travrondens ägare – “Självständighet är en extremt viktig parameter”

✔️Spelbranschen förändras “Vi som tidigare varit en business to customer-verksamhet kommer behöva titta på nya segment”

✔️”Man kan inte förvänta sig att läsarna ska staka ut framtiden för en”

✔️Om fördomarna kring travsporten “Det är lättare att sitta bakom skärmen än att stoppa ner händerna i hästskit”

Lyssna på Tidskriftspodden

Tidskriftspodden finns att ladda ner via iTunes eller valfri podd-app. Enklast är att söka efter ”Tidskriftspodden” i din podd-app och ladda ner till din smartphone.

Om Tidskriftspodden

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.