Deras nyheter förvrängs för att svärta Sverige

Torsdag 13 mars 2018

Redaktionen för The Local

The Locals nyheter började plötsligt användas för att svartmåla Sverige. Redaktionens åtgärd: satsa mer på fördjupning.

Text: Thord Eriksson
Foto: Jessica Segerberg

Som alla andra mindre medier såg The Locals redaktion omnämnanden och länkar hos större medier som något positivt.

– Det var bra marknadsföring som drev trafik till oss, säger Paul Rapacioli som startade den engelskspråkiga nyhetssajten 2004.

Men för tre år sedan hände något oförutsett.

– Vi märkte att Mail Online, Breitbart och andra använde det vi skrivit – fast på ett felaktigt sätt. Först tänkte vi: ”oj, de har missförstått, vi kan mejla dem och förtydliga.” Sedan förstod vi att de refererade till vårt innehåll med ett helt annat syfte.

Långsamt fick The Locals redaktörer insikt om en utbredd lockelse att använda minsta nyhet med negativ klang, för att svärta bilden av Sverige.
Om detta har Paul Rapacioli nyss kommit ut med boken Good Sweden Bad Sweden, med undertiteln The use and Abuse of Swedish Values in a Post-Truth World (Volante).

Första gången mönstret framträdde tydligt var våren 2013 då det utbröt oroligheter i Stockholmsförorten Husby.

Hos nyhetssajten Mail Online – den konservativa papperstidningen Daily Mails än mer högerorienterade systerpublikation som ofta anklagas för att stjäla och förvränga nyheter – löd rubriken ”Sverige i lågor” över en artikel om gäng av invandrare som ”förvandlar det utopiska skrytet om en multikulturell succéberättelse till aska”.

När liknande oroligheter tidigare brutit ut i Frankrike och Storbritannien kunde antalet brända bilar och gripanden räknas i tusental. Dessutom skadades många poliser och i de brittiska sammandrabbningarna dog ett tiotal personer.

I Stockholm brann 150 bilar och ett 30-tal personer greps.

– Men rapporteringen präglades ändå av så mycket skadeglädje med allt det här om ett paradis och en utopi som förstörs.

Oroligheterna blev en vändpunkt, menar Paul Rapacioli. Sedan dess har varje negativ nyhet verkat bevisa att de progressiva värderingar som Sverige representerar – som bland annat förklarar ett historiskt stort flyktingmottagande – lett fel.

Har detta påverkat The Local publicistiskt?

– Det är inte vårt jobb att marknadsföra Sverige, men om Nigel Farage (det brittiska högerpopulistiska partiet Ukips förra ledare, reds anm) ger en bild som skiljer sig från den bild vi ger, då måste vi försvara oss. Annars verkar vi inte trovärdiga, säger Paul Rapacioli.

En insikt är att kort och snabb nyhetsrapportering inte längre räcker. The Local satsar därför på mer fördjupande material.
Under det senaste året har vi haft serien ”Sweden in Focus” där vi tar upp stora och svåra ämnen som världen tycks ha en uppfattning om när det gäller Sverige, som våldtäkter och integration, säger Paul Rapacioli.

The LocalAllt om Tidskrifter omslag med Patrik Hadenius

  • Startades i Sverige 2004. Sedan dessa har nationella editioner startats i Danmark, Frankrike, Italien, Norge, Schweiz, Spanien, Tyskland och Österrike.
  • Editionerna har tillsammans sex miljoner unika besökare per månad.
  • 25 personer jobbar på The Local, 15 i Stockholm och 10 ute i Europa.

Den här artikeln publicerades ursprungligen i Allt om tidskrifter nr 1, 2018.
Prenumerera gratis här.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.