Case: ”Underbara Claras stil går igen i alla kanaler”

Torsdag 30 maj 2018

Clara Lidström. Foto: Linda Alfegren.

Influencern Clara Lidström vet hur hon vill paketera sitt material. Hon är DIY-författaren som driver en av Sveriges mest lästa bloggar.

Text: Matilda Nilsson / Allt om Tidskrifter
Porträttfoto: Linda Alfvegren

I tre år huserade bloggen på Amelia, men 2016 lämnade Underbara Clara tidskriften och gick tillbaka till sin egen plattform. Underbara Clara flyttade hem igen.

Inför Clara Lidströms återtåg till egen sajt fick Kajsa Nilsson, grafisk formgivare på Kajsaform utanför Umeå, uppdraget att skapa en ny logotyp och grafisk profil för Underbara Clara.

– Clara hade tänkt ut vilken känsla hon ville ha; lantligt, varmt och välkomnande, men det fick inte kännas för snällt. Vi pratade mycket om känslan, säger Kajsa Nilsson.

Låt läsaren känna igen dig. Här är knepen för att skapa en tydlig visuell identitet för din tidskrift i sociala medier.Läs också: Så blir du igenkänd utan logga i sociala medier.
Låt läsaren känna igen dig. Här är knepen för att skapa en tydlig visuell identitet för din tidskrift i sociala medier.

Kajsa Nilsson tog fram ett färgschema för Underbara Clara som består av varma och jordnära retrofärger, smutsiga pasteller. Hon gjorde också en illustration av Clara med hennes gård, höns och en vida norrländsk vy.

– Det fick inte vara för klara eller klatschiga färger. Men det finns en röd färg på klänningen som pluppar ut. Det blir en fin rytm som går igen på flera ställen, säger Kajsa Nilsson.

Den lantliga illustrationen är numera toppbild på bloggen och finns i olika varianter som profilbild på Youtube, Facebook, Pinterest och Instagram. Bilden blev Underbara Claras starkaste kännetecken.

– En illustration är mer tidlös än ett foto. Jag hade det mer spretigt tidigare, men nu är illustrationen en genomgående grej, berättar Clara Lidström.

FAKTA: Underbara Clara

Plattformar: Underbaraclaras.se som har omkring 150 000 unika läsare i månaden, Clara-tv, Clara-radio, Facebook, Pinterest och Instagram. Clara Lidström har även gett ut flera böcker och tagit emot flera priser, bland annat Årets Tidskrift 2017 av Internetworld.

Design: Nyckelord för Underbara Claras form är 50-talsretro, en varm, lantlig och välkomnande känsla.

Ansvarig utgivare: Clara Lidström

På Clara Lidströms initiativ ritade Johan Bodén, på dåvarande byrån Creative Camp, Underbara Claras sajt efter Kajsa Nilssons grafiska profil. En högerspalt till bloggen syns i alla enheter. I mobilen skalas spalten med polaroidbilder ned, men finns kvar.

I högerspalten lägger Clara Lidström tidlöst material. Hon har hämtat inspiration till spalten från tidningssajter.

Samtidigt menar Clara Lidström att det är viktigt att bloggen är just en blogg.

– Scrollen är central. Bloggläsare vill ha en lång scroll, säger hon.

Var man än är ska man alltid kunna klicka sig vidare. Och fortsätta läsa, läsa och läsa.

Underbara Claras färgpalett där smutsiga pasteller spelar huvudrollen:
Färg 1, CMYK 36,3,28,4
Färg 2, CMYK 2,55,69,0
Färg 3, CMYK 6,27,100,12

Instagram Underbara ClaraClara Lidströms instagramflöde är fullt av foton från hennes hem i Västerbotten. Hon använder nästan alltid naturligt ljus och en hel del överexponerade bilder med kort skärpedjup. När Clara Lidström skulle göra om formen på sin blogg hade hon en tydlig vision. “Jag ville att man skulle känna: “nu kommer jag hem till Clara”.

 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.