Bamse prisad som Årets tidskrift: ”Serien har utvecklats”

Torsdag 22 november 2017

ST_bild

På Tidskriftsgalan prisades* Bamse som Årets tidskrift i kategorin populärpress print. Juryn tryckte i motiveringen på att Bamse ”på ett innovativt och slagkraftigt sätt folkbildade barn och vuxna i en av årets viktigaste frågor, källkritik, och visade än en gång att den som är stark måste vara snäll – snäll nog att inte sprida rykten utan hålla sig till fakta”. Sveriges Tidskrifter pratar med Charlotta Borelius om källkritik, journalisten Nina Kanin och tidningens folkbildande tradition.

Kommer priset fungera som dunderhonung för redaktionen?  

– Nu är det ju nästan bara Bamse som blir stark av dunderhonung, vi andra får bara ont i magen av den … Ha, ha. Men vi på redaktionen är verkligen riktigt glada och stolta över priset. Det är roligt att en serietidning uppmärksammas på det här viset. Detta ger massor av energi att fortsätta göra tidningen i Runes anda.

De flesta förknippar kanske inte Bamse med folkbildning, annars?

– Det hoppas jag verkligen att man gör! Bamses kompis Skalman har till och med fått pris som årets folkbildare. Rune var väldigt samhällsengagerad och tyckte att det var viktigt att barn fick bilda sig en egen uppfattning i olika frågor. Han tog upp svåra ämnen och såg till att förklara dem i Bamses skola.

Världens starkaste björn debuterade 1966 som veckoserie i Allers, hur har serien lyckats hålla sig vid liv i över 50 år?

– Många av dem som växt upp med Bamse är i dag själva föräldrar och vill föra vidare traditionen till sina egna barn. Bamse är samma björn nu som då – en vän och en förebild, men berättelserna har utvecklats. I början handlade det om tre vänner på äventyr, sedan fick Bamse familj på 80-talet och Rune kunde skriva om vardagliga saker som barnen kunde relatera till. På 2000-talet fick Bamse en ny antagonist, gentlemannatjuven Reinard Räv, vilket skapat ny dynamik. Bamse är i dag ute på en hel del äventyr tillsammans med journalisten Nina Kanin och även tillsammans med sin dotter Nalle-Maja som också blir stark av dunderhonung.

Vad är det roligaste med att arbeta som chefredaktör på Bamse?

– Jag får läsa serier på jobbet! Skämt åsido, det är fantastiskt kul att vara med och ta fram nya berättelser tillsammans med alla skickliga och kreativa manusförfattare, tecknare och kollegor. Eftersom berättelserna berör olika ämnen så lär jag mig nya saker hela tiden.

Vad har Bamse på gång under 2018?

– Bland annat ger sig Krösus in i tändsticksbranschen utan hänsyn till brandsäkerhet och Nina Kanin får rycka ut för att sätta stopp för honom, Bamse och Brummelisa får vara med om ett äventyr i Florens och sedan jobbar vi på en historia som på något sätt kommenterar valet.

*Prispengarna på 10 000 kronor kommer Bamse att skänka till Musikhjälpen. 

— Bamsetidningarna består av: Bamse, Bamse för de yngsta, Bamse – Kul att lära och Bamse sagoserier. (Källa: Bamse). 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Business Factory

    När man anlitar Business Factory så får man något extra. Några viktiga ledord i vårt arbete är lyhördhet och framåtsträvan.

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.