Årets journalist ger tips om digital journalistik

Torsdag 14 september 2017

Thomas Arnroth föreläser på Sveriges tidskrifter

Intresset var stort när journalisten Thomas Arnroth från KIT, vinnaren av priset årets journalist 2016, gästade höstens första Digifrukost, för att tala om digital journalistik.

Thomas började arbeta på KIT 2015 efter att han tröttnat på livet som frilansare. På KIT skriver han främst om samhällsfrågor och spel. Thomas menar att många av de storys som gått bäst är historier som han gått och burit på i många år men inte vetat hur han ska berätta.

“På KIT kan man säga ‘kör’ även om man inte vet exakt var man hamnar”, sa Thomas Arnroth. Han menar att fördelen på KIT är att utan regler i bagaget är man fri att upptäcka hur man berättar en historia. Grundförutsättningen är att man har ganska stor frihet, men sen uppstår en ”best practise” om hur man berättar historier.

KIT kallar sitt system för publiceringar KIT Story Engine. Det är baserat på WordPress men med egen funktionalitet och en egen taxonomi.

Här några av Thomas Arnroths tips för framgångsrik digital journalistik

Mät engagemang i första hand
Thomas anser att det finns utvecklingsmöjligheter när det kommer till att mäta hur en artikel konsumeras. “Total time in product (TTIP)”, använder KIT sig av för att granska det totala antalet visningar, delningar och kommentarer, i syfte att mäta hur läsaren konsumerar ett innehåll.

Det visuella uttrycket spelar stor roll
Konsten är att skapa en historia som håller läsaren kvar till slutet. Det visuella blir därför viktigt. Även om det kan verka ytligt så är det av omtanke för läsaren också, där bilder och “cliffhangers” har betydelse för om läsaren stannar kvar eller inte. Liggande bilder anpassade för mobilen och placerade med jämna mellanrum i texten är ett enkelt knep att fånga läsaren. Detta tillsammans med “cliffhangers” och starka mellanrubriker återkommande i texten.

Lär dig av dina publiceringar
KIT Story Engine ger rekommendationer utifrån tidigare publiceringar. Detta i kombination med journalistens egna erfarenheter är det som skapar störst framgång. Bara för att systemet säger att man ska göra något, så händer det förstås inte automatiskt. Det kanske står att något behöver presenteras med humor, men systemet är inte roligt i sig. Det måste journalisten stå för.

Text: Elin Dannapfel

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.