Aller medias nya digitala chef: ”Direktkontakt med användaren allt viktigare”

Torsdag 17 maj 2017

Jenny Holmqvist digital redaktionschef Aller media

Sveriges Tidskrifter pratar med Jenny Holmqvist – ny digital redaktionschef på Aller media – om hur mediehuset ska utveckla den digitala affären och journalistiken under hennes ledning. 

2015 bildade Aller media sin första helt digitala redaktion, med fokus på varumärken som ELLE, Café, MåBra och Femina. Sedan dess har den digitala satsningen stegrats successivt. Den senaste rekryteringen, från Expressen, är Jenny Holmqvist. I april tillträdde hon som ny redaktionschef på Aller medias digitala redaktion i Stockholm.

Beskriv ditt uppdrag – vad gör en digital redaktionschef?

Mitt fokus kommer i huvudsak att ligga på det innehåll vi producerar och en stor del av mitt uppdrag där är att ansvara för våra viktiga onlinereportrar som skriver för samtliga varumärken på den digitala redaktionen.

Hur ska Aller utveckla den digitala affären – och journalistiken – under din ledning?

– Vi satsar på att effektivisera våra digitala arbetsmetoder genom alla led och jobbar mycket med synergieffekter och samordning över varumärkesgränserna. Sedan årsskiftet har vi även en motsvarande digital redaktion i Malmö med Jens Dahlkvist i spetsen som vi samarbetar nära med. Vi strävar också efter ännu tätare dialog mellan redaktion, analys, affärsutveckling och den kommersiella avdelningen.

Sociala medier, ambassadörer, influencers, åsiktsstarka bloggare och nyhetsbrev är några sätt att nå ut digitalt, var kommer ni lägga mest krut framöver – och vilka digitala trender tror du blir dominerande framöver?  

– Sociala medier kan ge direkt effekt och stor spridning av enskilt innehåll men riskerar samtidigt skapa en beroendeställning, så det blir allt viktigare att jobba mot en tätare direktkontakt med användaren. Vi kommer att fortsätta arbeta brett mot samtliga kanaler för att fånga upp, bibehålla, möta och även forma användarnas behov där analys blir ett viktigt verktyg för att identifiera nya trender och skiftningar.

— Jenny Holmqvist kommer närmast från jobbet som webbredaktör för Expressens sajt Allt om Resor. På kvällstidningen har hon tidigare haft en rad olika roller under tolv års tid – bland annat som nöjeschef för Expressen.se och som redaktör och programledare på Expressen TV. Hon har också deltagit i ett större utvecklingsarbete av Expressens magasinssajter.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Kate

    Redesign, layout och utbildning. Kate är en pigg designbyrå med många års erfarenhet av tidningsdesign för magasin, organisationspress och dagspress.

  • V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Mediarum

    Mediarum Sverige, arbetar med uppdragsförsäljning och är annonsavdelningen för fack-, bransch- och medlemstidskrifter.  Vi vet genom vår erfarenhet att engagemang, samarbete, säljkompetens ger goda resultat.