4 trender inom grafisk design

Torsdag 15 maj 2018

Nyheter2När amerikanska onlineföretag inom grafisk design – däribland 99designs, Snappa och GraphicMama – förutspår de förväntade designtrenderna under 2018 så är det vissa av dem som återkommer på nästan alla listor.

Här är fyra trender att hålla utkik efter:

  1. Färgstarkt. Om det är något alla verkar överens om så är det att 2018 blir ett år fullt av färger. Udda och grälla kulörter som sticker ut, kontrastfärger, och en flirt med åttio- och nittiotalets färgsprudlande mönster och former är att förväntas.
  1. Rörligt. En av de trender som är på stark framväxt online är så kallade cinemagraphs, det vill säga stillbilder där vissa element, exempelvis vattnet i en sjö, rör på sig. Filmerna är skapade så att de saknar början och slut och böljar på i evighet.
  1. Gradienter. Du har kanske redan börjat se dem i en del magasin och i annonsvärlden: färgfält som rör sig sömlöst från en färg till en annan, så kallade gradienter. Snart lär du se det överallt.
  1. Duotoner. Ytterligare en stil som var populär på åttio- och nittiotalet och som är tillbaka: bilder i bara två kontrasterande halvtoner. Även dubbla skuggor i olika färger och hologramliknande effekter med två starka kontrastfärger listas som besläktade trender.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.