3 steg för att starta om – när tidningen behöver förnyas

Torsdag 23 januari 2018

Sara Berg har tidigare jobbat med förändringsarbete på SVT, MTG, Strix och Umeå universitet. Foto: Josefin Malmkvist

Sara Berg har tidigare jobbat med förändringsarbete på SVT, MTG, Strix och Umeå universitet.
Foto: Josefin Malmkvist

Att utveckla medieprodukter har blivit journalisten Sara Bergs nisch. Nu ska hon kicka i gång en anrik studenttidning. Men hur startar man om en tidning?

Stockholms universitets studentkårs tidning Gaudeamus är på paus. Hemsidan uppdateras inte. Ingen tidning kommer i brevlådan hos studentkårens 16 000 medlemmar.

Tidningens första utgivningsår var 1924, men de senaste tio åren har det knakat i fogarna mellan tidningsredaktionen och studentkåren. I maj beslöt fullmäktige att inte ge ut tidningen under höstterminen 2017 och vårterminen 2018. I stället har Sara Berg fått uppdraget som projektledare för utvecklingen av Stockholms studentkårs tidning. Hon har tidigare bland annat jobbat som vd för Redaktörerna. Under förändringsprojektet är hon också ansvarig utgivare för tidningen.

– Jag tycker det var rätt beslut att pausa utgivningen. Man måste ha respekt för att utvecklingsarbete tar tid, säger Sara Berg.

Hon har delat upp förändringsprocessen i tre steg. Varje steg avslutas före nästa tar vid. Den första utmaningen för Sara Berg blev att tydliggöra relationen mellan Stockholms studentkår och Guadeamus. Guadeumus syfte och uppdrag var otydligt för kårstyrelsen, samt att tidningens och redaktionens roll i kårens organisation var oklar.

– Det har inte funnits något formulerat uppdrag. Det kan nog missförstås rätt lätt, säger Sara Berg.

Hon har utgått från Svenska journalistförbundets riktlinjer för organisationstidskrifter från 2014 och skapat ett förslag på redaktionell policy för Gaudeamus som ska upp i studentkårens högsta beslutande organ, fullmäktige.

– Journalistiska metoder och principer är kärnan om man ska bedriva redaktionell verksamhet och det måste ju definieras. Journalistförbundet pratar om att redaktionen ska ha en fri och självständig ställning inom organisationen, och det har vi slagit fast i förslaget, säger Sara Berg.

Läsarna ställer höga krav

Nu försöker Sara Berg hitta plattformar för att få input från studentkårens omkring 16 000 medlemmar. Nyligen höll hon en workshop på studentkåren på temat “Hur ska vi göra studentjournalistik i världsklass”. Ett 15-tal studenter, varav flera också är förtroendevalda inom kåren, deltog.

– Min favoritövning är “Vad är kvalitét?” handlar om att sätta ribban för det bästa som man kan komma på.” Det är tydligt att studenter är engagerade människor som ställer höga krav. De tolererar inte dassiga bilder eller särskrivningar.

Det har tidigare framkommit att studenterna i Stockholm efterfrågar en mer digital redaktionell produkt från kåren. Att ge ut Gaudeamus i print anses inte miljövänligt. I Sara Bergs uppdrag ingår att undersöka nya kanaler och möjligheter.

– Tidningen har varit oförändrad länge i en tid när mediebranschen som helhet har förändrats i grunden, förklarar hon.

Utvecklingsprojektet av Gaudeamus pågår till juni 2018. Vad som därefter händer med Gaudeamus är fortfarande oklart. Kommer tidningen heta Gaudeamus? Kommer den finnas som pappersprodukt? Inget är bestämt och än. Sara Berg vill inte fastna i något spår utan försöker ta reda på vad studenterna själva önskar så förutsättningslöst som möjligt.

Är det inte en brist för Stockholms studenter att Gaudeamus just nu är vilande?
– Ja, det kan man tycka. Jag tycker kvalitetsjournalistik som bevakar studenters intressen borde finnas dagligen i alla kanaler. Men ibland måste man ta ett omtag för att hitta vägarna. Det kan man göra på olika sätt.

Sara Bergs tre steg för att börja om
Låt varje steg ta tid och ta ett steg i taget.

  1. Ta reda på Varför? Fråga, samtala, intervjua och sök information. Varför görs den redaktionella produkten? Försök hitta ett gemensamt språk så att organisationen och redaktionen kan komma överens om mediets uppgift.

  2. Hur gör man? I ett föränderligt medielandskap måste en redaktion vara beredd att utvecklas och hitta nya vägar. Undersök i vilka kanaler målgruppen finns. Vad förväntas av den redaktionella produkten? Vilka ämnen är intressanta? Vilka krav ställer mottagarna på journalistisk kvalitét?

  3. Vad gör man?Utifrån allt som framkommit presenteras förslag på hur den redaktionella produkten ska utvecklas.

Text: Matilda Nilsson

Allt om Tidskrifter nr4 2017 omslagDen här artikeln publicerades ursprungligen i vårt digitala nyhetsbrev Allt om Tidskrifter.
Prenumerera gratis på tidning och nyhetsbrev här.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.