3 saker jag tog med mig från The Conference i Malmö

Torsdag 8 september 2017

Foto: www.jesperberg.se

BLOGG. Vi behöver inte fler föreläsningar om ”disruption”. Vi behöver istället lära oss att göra ingenting, och vad det kan få för positiva effekter för oss som människor snarare än presterande karriärister. Det var några av slutsatserna efter The Conference i Malmö. Jag har försökt samla mina intryck i tre punkter som inte summerar hela konferensen, men som dröjer kvar så här några dagar efteråt.

Text: Fredrik Wass, omvärldsbevakare Sveriges Tidskrifter

Konferensen arrangeras årligen av Media Evolution i Malmö och lockar en publik bestående av kommunikatörer, kreatörer, journalister, entreprenörer och andra med intresse av den digitala och kommunikativa utvecklingen i samhället och världen. Ja, det låter flummigt och programmet innehöll allt ifrån VR-performance på scenen till en demonstration av hur ett tunnelbanenät låter om man spelar på dess ”toner”.

Det fanns också plats för de stora och brännande frågorna just nu – till exempel hur vi ska hantera fake news, vad vårt uppkopplade liv gör med oss och hur våra fördomar om andra kulturer färgar vår bild av omvärlden.

The Conference 2017 - backdrop. Foto: Jesper Berg

1. Människor är data

Att jobba datadrivet är bra så länge vi förstår att våra egna och andras erfarenheter också är datapunkter. NRK:s webbredaktör Mari Magnus pratade om hur hon gett liv åt karaktärerna i tv-serien Skam genom att driva deras sociala medier-konton parallellt med att avsnitten sändes och hur produktionen skapat många insikter under manusarbetet genom att göra över 1000 casting-intervjuer med norska ungdomar.

Att bara sitta ner och prata med personer ur sin målgrupp utan att bete sig som en journalist, snarare som en vän, visade sig vara ovärderligt för NRK när de ville hitta autencitet i Skam-serien. ”Vi var livrädda för att Skam skulle bli en serie som föräldrarna hittade först och sedan rekommenderade sina barn att se. Det hade varit en katastrof” sa Mari Magnus och berättade om hur NRK lät målgruppen hitta serien på egen hand snarare än att basunera ut den i alla kanaler.

2. Tystnaden och icke-prestation som en aktiv handling

En av den första dagens mest bestående avtryck lämnade inledningstalaren Jenny Odell som pratade om hur människans möjligheter att ”göra ingenting” har minskat i takt med att offentliga ytor (till exempel parker och bibliotek) har minskat i storlek för att istället tas över av kommersiella rum. Detta har även skett på nätet, där de ytor människor kommunicerar på drivs av kommersiella aktörer som Google och Facebook vilket på ett sätt kommersialiserar även våra relationer.

Vad innebär det för en relation om dess kommunikationssätt är optimerat för att kommunikationen ska delas, gillas och kommenteras så mycket som möjligt?

”Platforms for connectivity is hijacking sensitivity – and driving ad revenue” säger Jenny Odell.

Hon förde även ett resonemang kring det moderna arbetslivet där gränsen mellan arbete och fritid ibland suddas ut och där grundtanken om åtta timmars arbetsdag, med 8 timmar över att kunna göra vad man vill, håller på att lösas upp. 8h arbete, 8h sömn och 8h vad vi vill har ändrats till att jobba överallt.

3. Vi uppfinner framtiden

Amy Whitaker talade om hur vi skapar vår egen framtid genom de förväntningar vi har på oss själva och andras prestationer. Hon beskriver konst som en process mot ett okänt slut. När någon gör något som från början anses omöjligt öppnar det även upp en mental spärr som gör att det ofta kommer ännu fler som gör samma sak direkt efteråt. Hon berättade om första gången Roger Bannister sprang en engelsk mile på under 4 minuter, en tid som länge setts som omöjlig att slå. När tiden blev slagen av Bannister dröjde det inte längre än 45 dagar innan en annan löpare lyckats springa ännu snabbare.

Amy Withaker talade om ”inventing point B”. Vi uppfinner vår egen framtid, och vad vi väljer att tro på färgar såklart vårt beteende. Tror vi att det är omöjligt att generera digitala läsarintäkter lär det också bli betydligt svårare att lyckas med det. Det kanske låter som en enkel slutsats, men det räcker att se sig omkring bland populistiska hatsajter för att se hur människor påverkas av vad de väljer att tro på, oavsett vad som är sant eller falskt.

Mina tre punkter ska ses som nedslag i The Conference. Det är absolut inte fråga om en summering. Som tur är kan du som inte var på konferensen läsa mer på  theconference.se. Alla föreläsningar under The Conference finns dessutom samlade i det här videoarkivet.

Foto översta bilderna: Jesper Berg (CC BY-SA 2.0)

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.