3 frågor till Anna Zethreaus, huvudredaktör för Kupé

Torsdag 16 april 2018

Anna Zethraeus, huvudredaktör Kupé

Anna Zethreaus är ny huvudredaktör för SJ:s ombordmagasin Kupé. Tidigare har hon jobbat bland annat som chefredaktör för Mama, Family Living och Allt i Hemmet och redaktör på Damernas Värld och Amelia.

Text: Jennie Aquilonius / Allt om Tidskrifter

Varför vill du jobba med Kupé?
– Kupé är ett superroligt läsmagasin, både genuint och estetiskt, och når så många olika typer av läsare från hela landet. Det är kul att jobba med att hitta ämnen och vinklar som roar, överraskar och berör inom en så otroligt bred målgrupp.

Det låter svårt?
– Ja, det är en spännande utmaning att hitta fram till läsaren, nå in och våga vara specifik inom en sådan bredd. Pendla mellan att träffa okända personer som kan berätta något som alla kan känna igen sig i, och personer som alla vet vilka det är – men som kan berätta något som ingen ännu känner till om dem.

Hur ska du hitta rätt ton?
– Genom personligt tilltal. Kupé fick en helt ny form för precis ett år sedan, då Klintberg Niléhn tog över produktionen, där vi jobbar mycket med personligt uttryck också i bild och form. Man vill ju att läsupplevelsen ska bli lustfylld och då är det viktigt att ha ett öppet sinne och vara ute bland folk. Inte ha en mallad historia och idé vid skrivbordet om hur sidorna ska fyllas, utan överraska både oss själva och läsarna.

Allt om Tidskrifter omslag med Patrik HadeniusDen här intervjun publicerades i vår tidning Allt om Tidskrifter, nr 1, 2018. Du kan prenumerera gratis på tidningen och vårt nyhetsbrev.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.