10 tips för din kanalstrategi

Torsdag 21 november 2017

I onsdags var det dags för månadens efterlängtade Digifrukost, som denna morgon gästades av Sara Grundberg och Mattias Kristiansson. Sara är ansvarig utgivare på plattformen Baaam och Mattias är grundare och chefredaktör för magasinet VEGO. Morgonens tema behandlade hur du främst hanterar och prioriterar olika kanaler.

Baaam drivs av Aller media och är resultatet av en nyskapad multiplattform där strategiska val och analyser gjorts för att nå rätt målgrupp medan VEGO främst gått på känsla utan att följa några regelrätta riktlinjer. Men gemensamt är att, båda fungerar.

Sara Grundberg

Baaam vill få läsarna att känna mening

Plattformen Baaam riktar sig till varumärken som tar en tydlig ställning med en tydlig värdegrund feministiskt och antirasistiskt. Baaam lyfter frågor som berör abort, karriär, förlossning och kvinnosjukdomar. När Baaam startades började man med en detaljerad målgruppsundersökning, där vissa intervjuer till och med utfördes i hemmet hos läsarna.

”Gemensamma drag uppvisades tydlig och det var att det fanns en önskan om att läsarna bara vill vara sig själv och att livet ska kännas meningsfullt. Vårt mål blev då tydligt och syfte blev, hur vi kan hjälpa dom med det.”, sa Sara Grundberg.

Kanalstrategi är av vikt, där frågan ställdes – måste vi finnas på alla kanaler?

”Detta resulterade i att vi fick chansen att välja bort några. Gör om denna strategi då och då för att ständigt vara uppdaterade”, sa Sara Grundberg.

Hon menar att de först trodde att ingen fanns på Facebook, men så var det inte. De yngre användarna på Facebook kanske inte delar och gillar lika mycket som den äldre målgruppen men dom finns där, varje dag, enligt henne.

Sara Grundbergs 5 konkreta tips för kanalstrategin

  • Mät rätt – Total räckvidd i alla kanaler.
  • Följ upp – Agera på det man lär sig! Baaa har till exempel slutat med podd då det tog mer än vad det faktisk gav.
  • Distribution – Hur ska vi nå publiken med det material som vi skapar? Vilka kanaler, hur man delar, kändisar/influencers som delar vårt material etc.
  • Tajming- kanske viktigast av allt.
  • Var där målgruppen finns

Fokus just nu för Baaam och Sara Grundberg är bland annat det kommande valet 2018 och unga mammor.

Mattias Kristiansson

VEGO:s Facebook-närvaro driver prenumerationer

Mattias Kristiansson från tidningen VEGO har inte gjort några konkreta strategiska val enligt honom själv, men detta har inte hindrat honom från att skapa ett framgångsrikt koncept.

Mattias menar att ”äta vegetariskt är en typisk livsstil som folk vill skryta om, så det är ganska tacksamt på grund av det”.

När det gäller vilka sociala kanaler som VEGO ska synas på är Facebook ett självklart val, där det är av vikt att uppdatera varje dag. Han menar att om de inte gör det, får de heller inga nya prenumeranter.

”Det var efter att vi verkligen började uppdatera som det verkligen flög”, sa Mattias Kristiansson. Han tillägger att de uppdaterar två gånger om dagen alltid, det bara är så.

Att återanvända innehåll från de olika kanalerna är också en framgångsstrategi enligt Mattias. Aktivitet på Instagram och intervjuer i podden kan ge artiklar och innehåll till den vanliga Gör reklam för podden i tidningen och vise versa. Detta är ett effektivt sätt för att maximera innehållet i alla kanaler menar Mattias.

Mattias Kristianssons fem konkreta tips i alla kanaler:

  • Var personlig – både i bild och text
  • Våga vägra clickbaits
  • Visa människor (i texter, ljud, bilder och video)
  • Våga tänka smalt – lyft de ”nördiga” ämnena
  • Var flexibel och våga testa

I framtiden kommer VEGO och Mattias Kristiansson satsa mer på att bygga sitt community och bygga gemenskap med läsarna samt bli ännu mer digitala och skapa mer rörligt innehåll.

Text och foto: Elin Dannapfel, Sveriges Tidskrifter

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.