10 spaningar om trender och utmaningar inför 2019

Torsdag 5 december 2018

Text: Matilda Nilsson. Foto: Getty Images och Grace Paras

Röststyrning, artificiell intelligens och blockchain. Vad måste aktörer inom tidskriftsbranschen ha koll på inför 2019? James Hewes, högste chef och vd för globala tidskriftsorganisationen FIPP ser in i spåkulan.

Medienätverket FIPP, som James Hewes leder, representerar 5 000 tidningstitlar och nästan alla världens ledande magasinsvarumärken. James Hewes har varit engagerad för FIPP sedan 2015 och blev vd förra året.
Om svenska tidskrifter säger han:

– Traditionellt har svenska tidskrifter varit kända för kvalitet och för att värna om detaljer. Den svenska marknaden innehåller stora företag som Bonnier och Aller, som tänker framåt, och som vi vet experimenterar med spännande nya utvecklingar, särskilt inom företagens digitala affärer.

James Hewes har bakgrund från BBC World och BBC Magazine och har haft titeln som publishing director för Top Gear, Good Food, Easy Cook, Lonely Planet Magazine och Gulf News Publishing.

– Jag kan föreställa mig att svenska tidskrifter kommer fortsätta att utveckla nya möjligheter under 2019.

För Allt om Tidskrifter listar James Hewes de bästa insikterna inför kommande år.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev Allt om Tidskrifter så missar du inte aktuell omvärldsbevakning direkt i din mail varannan vecka.

4 största utmaningarna för tidskriftsbranschen

1. Intäkterna för print

På de flesta marknader fortsätter intäkterna att minska, även om det finns tecken på att minskningen nu sker långsammare.

2. Minska kostnaderna

Intäktsminskningen skapar ett tryck på att hålla ned kostnaderna. Den andra utmaningen handlar om: Hur kan traditionella printföretag bli ännu mer effektiva? Jag är ganska säker på att det kommer bli fler fusioner och förvärv under 2019.

3. Annonsmarknaden

Digital annonsering har länge gett lägre intäkter per konsument än print – och nu står också den digitala annonsmarknaden inför en förtroendekris bland marknadsförare. För att undvika att vi blir beroende av reklamintäkter för vår fortsatta överlevnad måste vi fortsätta att diversifiera vår intäktsbas under 2019.

4. Locka och behålla personal

Det kommer vara en utmaning för publicister att locka och behålla personal. Arbetsmarknaden är alltmer konkurrenskraftig, särskilt för unga och digitalt kunniga talanger.

3 tips: Så tacklar vi utmaningarna

1. Samarbeta mer

När det handlar om att utmana stora digitala plattformar eller att hantera digitala annonsbedrägerier är branschen mycket mer effektiv om vi har en gemensam röst. Stödjande organisationer som FIPP, din lokala branschorganisation och andra internationella organisationer är ett effektivt sätt att nå ut med en röst.

2. Kontinuerlig utbildning

Mediebranschen kommer att förändras ännu snabbare under 2019. Enda sättet att hålla jämna steg med förändringstakten är att göra personliga och organisatoriska utbildningsåtaganden. Konferenser, policydokument, nya berättelser, poddar och videor – allt ger dig mängder med information från branschen som du måste överväga och ta in.

3. Nätverka

Företag blir allt mer sammankopplade, både när det gäller teknikanvändning och affärsrelationer. Åta dig att regelbundet träffa nya människor och överväg nya idéer från tredje part. Det är en väsentlig pusselbit för att möta dagens utmaningar för mediebranschen.

3 trender för tidskriftsbranschen

1. Röst

Det finns över 50 miljoner smarta högtalare, främst enheter från Amazon Echo och Google Home, som nu är i omlopp globalt. Den fortsatta tillväxten av dessa kommer att göra utvecklingen av röstbaserade tjänster nödvändig för publicister under 2019.

2. AI (artificiell intelligens)

Inom förlagsbranschen kan vi förvänta oss mer användning av AI inom marknadsföring, i synnerhet när det gäller betalväggar, samt en ökad automatisering av rutinuppgifter som till exempel enkel journalistik och översättningar.

3. Blockchain (blockkedja)*

Blockchain har varit hajpat och det råder ingen tvekan om att de första applikationerna kommer att finnas inom bankbranschen. Hur som helst, det finns också stor potential för ett permanent, oföränderligt register över transaktioner och ägandeskap i vår bransch med. Mediaföretag bör vara smarta och noggrant övervaka utvecklingen.
* Fotnot: Blockchain är en decentraliserad datakedja där alla i kedjan har tillgång till all information. Genomförs en transaktion i kedjan så uppdateras samtliga kopior, skriver PC för alla.

FAKTA OM FIPP
FIPP är ett globalt nätverk som samlar över 500 medlemsföretag och 30 nationella utgivarorganisationer, bland annat Sveriges Tidskrifter. Bland medlemmarna finns också 350 mediehus. Huvudkontor ligger i London. FIPP ger ut en årlig rapport om trender i tidskriftsbranschen och har löpande nyhetsbevakning på sin hemsida www.fipp.com.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.