Vad vi gör

img_9626

Sveriges Tidskrifter är landets största branschorganisation i medievärlden. Vi består av Sveriges bästa tryckta och digitala tidskrifter och arbetar för att synliggöra branschens utveckling, värna pressetiken och stärka samarbetet mellan publicister. Gemensamt för våra medlemstitlar är att de är publicister med utgivningsbevis som verkar inom ett fördjupande ämnesområde.

Medlemsnytta

Event

Vi arrangerar frukostmöten, kurser, och event för våra medlemmar.
Genom Tidskriftspriset och Tidskriftsgalan lyfter vi varje år fram goda förebilder och nyskapande insatser inom branschen.
Vi arrangerar Medieruset – mediebranschens största löpartävling.

Utbyten

Vi skapar mötesplatser för våra medlemmar genom kommittéer och erfa-grupper.

Bevakning

Vi bevakar utvecklingen för tidskriftsbranschen i både den analoga och digitala världen och sprider insikterna till våra medlemmar.
Allt om tidskrifter, Tidskriftspodden och Allt om tidskrifters nyhetsbrev är tre av Sveriges Tidskrifters kostnadsfria publikationer. De syftar till att synliggöra våra medlemmar samt ge nyttiga och spännande inblickar i branschen.

Rådgivning

Vi tillvaratar medlemmarnas intressen i Sverige och internationellt via styrelseplatser i viktiga organisationer, företag, kommittéer samt i kontakter med myndigheter och politiker.
Våra medlemmar har tillgång till kostnadsfri telefonrådgivning via vår expertpanel. Till expertpanelen kan man ställa frågor om moms, upphovsrätt, miljö, annonsförsäljning, reklamjuridik, management, marknadsföring, prenumerationer och andra för verksamheten viktiga frågor.
Vi hjälper till att förhandla fram avtal om upphovsrättsersättning, distribution och andra frågor som har stor betydelse för en positiv utveckling av branschen.

Remissinstans

Vi är remissinstans i frågor som är viktiga för mediebranschen i allmänhet och tidskriftsbranschen i synnerhet.
Vi finns representerade i Pressens samarbetsnämnd och Utgivarna. Dessutom är vi en av delfinansiärerna till Allmänhetens Pressombudsman (PO) och Pressens Opinionsnämnd (PON).

TIDSKRIFTSFAKTA
En vanlig månad läser 72 procent av Sveriges befolkning, 9-79 år, minst en vecko- eller månadstidning i print eller digitalt. Och 51 procent tar del av en special- eller facktidskrift. (Mediebarometern 2015)
allt-om-tidskrifter-camilla

ALLT OM TIDSKRIFTER
Läs vårt magasin och e-nyhetsbrev om tidskrifter, journalistik, trender, redaktionella koncept, undersökningar, tidskriftsreklam och marknadskommunikation.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.