Medievanor

Under 2015 lade vi i genomsnitt tolv minuter per dag på tidskrifter. Elva av dessa går till tidskrifter på papper medan en minut läggs på digitala. Bryts papperstiden ner ytterligare så står vecko-/månadstidningarna för 8 minuter och special-/facktidskrifterna för 3 minuter. Det är en fördelning som sett i stort lika ut sedan 2009, visar siffror frånmedieinstitutet Nordicom vid Göteborgs universitet.

Specialmagasinen är mest populära bland läsarna. 22 procent av svenskarna läser ett specialmagasin en vanlig vecka. Den här typen av tidskrift läses rätt omfattande av båda könen, även om männen är lite mer aktiva. Däremot läser kvinnor veckotidningar i större utsträckning än män.

Läsare av tidskrifter 9-79 år en genomsnittlig vecka 2015 (%)
Typ av
tidskrift
Alla Män Kvinnor
Specialmagasin 22 26 17
Veckotidning 17 9 26
Ungdomstidning 2 1 3
Serietidning 1 1 o
Annan tidning 1 1 1
Yrkes-/branschtidning 9 10 8
Organisations-/medlemstidskr 6 6 6
Vetenskaplig tidskrift 6 7 5
Fackförbundstidning 4 4 5
Kundtidning 2 1 2
Annan typ av tidskrift 3 4 3
Källa: Nordicom

Huvuddelen av läsarna av vecko-/månadstidskrifter, 60 procent, anskaffar dem via prenumeration i hemmet medan 17 procent har köpt dem i affärer eller kiosker. Resterande har till exempel läst på bibliotek, i väntrum eller via internet.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.