Förslag till ny pliktlag orimligt

Branschorganisationen Sveriges Tidskrifter säger nej till det förslag om ny pliktlag för publicerat elektroniskt material som överförs via nätverk, vilket regeringens utredare lagt fram i betänkandet Leveransplikt för digitala dokument (Ds 2009:61).

Enligt utredningsförslaget ska en medieutgivare med en webbplats regelmässigt skicka sitt redaktionella material på sajten till Kungliga biblioteket (KB) för arkivering. Filerna ska levereras till KB var för sig och förses med uppgifter om vilket logiskt format det levererade dokumentet har, vilket samband det har med andra dokument som levereras, när dokumentet gjordes tillgängligt för allmänheten samt de koder och liknande som behövs för att ta del av innehållet.

Undantag från leveransplikten görs för dekorelement, programvara och dynamiska webbsidor som bloggar och artikelkommentarer.

Inte sättet att bevara vår historia

Sveriges Tidskrifter instämmer i utredningens utgångspunkt att det är viktigt att vi bevarar vår tids mediala kommunikation för framtida forskning och kommande generationer. Men utredningens förslag är inte vägen att gå. Förslaget innebär att en tekniskt komplicerad och kostsam skyldighet läggs på den utgivare som omfattas av lagen att leverera. I utredningen har man aktivt valt att avstå från att lyssna till mediebranschen om hur medier produceras och vilka tekniska lösningar som är möjliga.

– Om förslaget genomförs kommer det att leda till mycket stora kostnader för utgivarna och risken finns att det kommer att motverka sitt eget syfte om att göra materialet åtkomligt för forskningen, säger Kerstin Neld, vd på Sveriges Tidskrifter. Utredningens förslag är tekniskt resurskrävande, ekonomiskt oförsvarbart och praktiskt ogenomförbart.

Läs Sveriges Tidskrifters remissyttrande i sin helhet (5 sidor).

För frågor och mer information

Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, 08-545 298 94

Tobias Lindberg, medieanalytiker, 08-545 298 92

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Business Factory

    När man anlitar Business Factory så får man något extra. Några viktiga ledord i vårt arbete är lyhördhet och framåtsträvan.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.