Står mediernas trovärdighet på spel?

Foto: Region Gotland

Förtroende för medier är en av vår tids viktigaste frågor. I Almedalen bjuder Sveriges Tidskrifter på två panelsamtal med detta tema. Välkommen till Donnerska husets Takterrass den 3 juli kl 10.00. Du behöver inte anmäla dig i förväg, men gå gärna med i vårt Facebook-event

 

10.00 – Misstroendet mot medierna och journalistens roll

Ökar misstroendet mot medier, eller verkar det bara så? Hur ser journalistens roll ut? Vår självbild är att vi som journalister står på det godas och sanningens sida, men kan det vara så att vi saknar självkritik inom kåren?

Och går det att tjäna pengar på etisk journalistik?

Medverkande
Martin Ahlquist – politikchef på Expressen
Sofia Wadensjö Karén – chefredaktör på tidningen Vi och ordförande i Utgivarna
Lars Truedson – föreståndare för institutet för Mediestudier
Ylva Bergman – chefredaktör på Omvärlden
Moderator: Brit Stakston, vd Blankspot Project

11.00 – Kommunikation vs journalistik – en utmaning för organisationspressen

Kommunikatörernas tid är nu. Hur hävdar man då journalistiken inom organisationspressen? Får förbunden större trovärdighet om de satsar på journalistik istället för kommunikation? Och vad är egentligen skillnaden?

Medverkande
Alexandra Kindblom – VD och Senior rådgivare Intellecta Corporate
Caroline Thunved – kommunikationschef Scouterna
Helle Klein
– chefredaktör och vd på Dagens Arbete
Jonas Nordling
– ordförande för Journalistförbundet
Susanna Lundell – chefredaktör på Kommunalarbetaren
Moderator: Örjan Björklund, chefredaktör på Lärarnas Tidning

Datum & tid

Den 3 juli, Panelsamtal 1: 10.00 Panelsamtal 2: 11.00

Plats

Takterrassen, Donnerska huset. OBS! Ingång på vänster sida av Donnerska huset, i hörnet bredvid Expressens scen.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.