Står mediernas trovärdighet på spel?

Foto: Region Gotland

Förtroende för medier är en av vår tids viktigaste frågor. I Almedalen bjuder Sveriges Tidskrifter på två panelsamtal med detta tema. Välkommen till Donnerska husets Takterrass den 3 juli kl 10.00. Du behöver inte anmäla dig i förväg, men gå gärna med i vårt Facebook-event

 

10.00 – Misstroendet mot medierna och journalistens roll

Ökar misstroendet mot medier, eller verkar det bara så? Hur ser journalistens roll ut? Vår självbild är att vi som journalister står på det godas och sanningens sida, men kan det vara så att vi saknar självkritik inom kåren?

Och går det att tjäna pengar på etisk journalistik?

Medverkande
Martin Ahlquist – politikchef på Expressen
Sofia Wadensjö Karén – chefredaktör på tidningen Vi och ordförande i Utgivarna
Lars Truedson – föreståndare för institutet för Mediestudier
Ylva Bergman – chefredaktör på Omvärlden
Moderator: Brit Stakston, vd Blankspot Project

11.00 – Kommunikation vs journalistik – en utmaning för organisationspressen

Kommunikatörernas tid är nu. Hur hävdar man då journalistiken inom organisationspressen? Får förbunden större trovärdighet om de satsar på journalistik istället för kommunikation? Och vad är egentligen skillnaden?

Medverkande
Alexandra Kindblom – VD och Senior rådgivare Intellecta Corporate
Caroline Thunved – kommunikationschef Scouterna
Helle Klein
– chefredaktör och vd på Dagens Arbete
Jonas Nordling
– ordförande för Journalistförbundet
Susanna Lundell – chefredaktör på Kommunalarbetaren
Moderator: Örjan Björklund, chefredaktör på Lärarnas Tidning

Datum & tid

Den 3 juli, Panelsamtal 1: 10.00 Panelsamtal 2: 11.00

Plats

Takterrassen, Donnerska huset. OBS! Ingång på vänster sida av Donnerska huset, i hörnet bredvid Expressens scen.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.