Unika siffror: Så går den svenska tidskriftsbranschen

data-event

Välkommen till ett frukostseminarium där Sveriges Tidskrifter presenterar en unik kartläggning av intäkterna i den svenska tidskriftsbranschen.

Nya affärsmodeller, intäktsströmmar och metoder. Den svenska tidskriftsbranschen genomgår just nu stora förändringar där förflyttningen från att endast ge ut pappersmagasin till att bygga nya intäkter i olika kanaler, både online och offline, är en av de viktigaste trenderna.

Vi som branschorganisation vill stärka befintliga aktörer i branschen med färsk och uppdaterat statistik, se trender över tid och också förändra den traditionella bilden av en tidskrift. Därför har Sveriges Tidskrifter genomfört en helt unik undersökning av tidskriftsbranschens omsättning och intäktsfördelning. Undersökningen har gjorts tillsammans med undersökningsföretaget IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik).

På vårt frukostseminarium presenterar vi färska siffror för helåret 2016 samt genomför en paneldebatt där ett antal tidskriftsaktörer berättar hur de arbetar med både nya och gamla affärsmetoder, till exempel native advertising, event, betalväggar och utvecklingen av pappersaffären.

PROGRAM

Kl 08.30-09.00 Mingel och frukost

Kl 09.00-09.30 Den svenska tidskriftsbranschen i siffror
Kerstin Neld och Fredrik Wass från Sveriges Tidskrifter samt Madeleine Thor, vd IRM, presenterar branschundersökningen och de viktigaste slutsatserna.

Kl 09.30-10.00 Nya utmaningar och nya möjligheter
Paneldiskussion om nya och gamla intäktsmöjligheter för branschen samt hur ett antal aktörer lyckats utveckla sin affär.

Panelmedlemmar:

  • Helena Holmström, Commercial creative director, Aller Media
  • Mikael Bergh, Marknads- och försäljningschef, LRF Media
  • Patrik Hadenius, Vd och chefredaktör Vetenskapsmedia
  • Thomas Eriksson, Digitalchef Egmont Publishing

Eventet är fullbokat.

Maila fredrik.wass@sverigestidskrifter.se för att stå på väntelista om det blir platser lediga.


Datum & tid

17 maj kl 08.30-10.00

Plats

7A (konferenscenter), Vasagatan 7A, Stockholm

Kontaktperson

Fredrik Wass, omvärldsbevakare Sveriges Tidskrifter och projektledare för branschundersökningen. fredrik.wass@sverigestidskrifter.se

Avgift

Kostnadsfritt för Sveriges Tidskrifters medlemmar (vi tar dock ut en "no show"-avgift på 200 kr för de som anmält sig men uteblir)

Anmälan

Anmäl dig senast torsdagen den 11 maj

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Business Factory

    När man anlitar Business Factory så får man något extra. Några viktiga ledord i vårt arbete är lyhördhet och framåtsträvan.