Unika siffror: Så går den svenska tidskriftsbranschen

data-event

Välkommen till ett frukostseminarium där Sveriges Tidskrifter presenterar en unik kartläggning av intäkterna i den svenska tidskriftsbranschen.

Nya affärsmodeller, intäktsströmmar och metoder. Den svenska tidskriftsbranschen genomgår just nu stora förändringar där förflyttningen från att endast ge ut pappersmagasin till att bygga nya intäkter i olika kanaler, både online och offline, är en av de viktigaste trenderna.

Vi som branschorganisation vill stärka befintliga aktörer i branschen med färsk och uppdaterat statistik, se trender över tid och också förändra den traditionella bilden av en tidskrift. Därför har Sveriges Tidskrifter genomfört en helt unik undersökning av tidskriftsbranschens omsättning och intäktsfördelning. Undersökningen har gjorts tillsammans med undersökningsföretaget IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik).

På vårt frukostseminarium presenterar vi färska siffror för helåret 2016 samt genomför en paneldebatt där ett antal tidskriftsaktörer berättar hur de arbetar med både nya och gamla affärsmetoder, till exempel native advertising, event, betalväggar och utvecklingen av pappersaffären.

PROGRAM

Kl 08.30-09.00 Mingel och frukost

Kl 09.00-09.30 Den svenska tidskriftsbranschen i siffror
Kerstin Neld och Fredrik Wass från Sveriges Tidskrifter samt Madeleine Thor, vd IRM, presenterar branschundersökningen och de viktigaste slutsatserna.

Kl 09.30-10.00 Nya utmaningar och nya möjligheter
Paneldiskussion om nya och gamla intäktsmöjligheter för branschen samt hur ett antal aktörer lyckats utveckla sin affär.

Panelmedlemmar:

  • Helena Holmström, Commercial creative director, Aller Media
  • Mikael Bergh, Marknads- och försäljningschef, LRF Media
  • Patrik Hadenius, Vd och chefredaktör Vetenskapsmedia
  • Thomas Eriksson, Digitalchef Egmont Publishing

Eventet är fullbokat.

Maila fredrik.wass@sverigestidskrifter.se för att stå på väntelista om det blir platser lediga.


Datum & tid

17 maj kl 08.30-10.00

Plats

7A (konferenscenter), Vasagatan 7A, Stockholm

Kontaktperson

Fredrik Wass, omvärldsbevakare Sveriges Tidskrifter och projektledare för branschundersökningen. fredrik.wass@sverigestidskrifter.se

Avgift

Kostnadsfritt för Sveriges Tidskrifters medlemmar (vi tar dock ut en "no show"-avgift på 200 kr för de som anmält sig men uteblir)

Anmälan

Anmäl dig senast torsdagen den 11 maj

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.

  • V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.