Organisationspressdagen

Självständig journalistik eller ”bara” en kommunikationskanal?

Välkommen till Organisationspressdagen den 12 april. För att få en temperaturmätare i branschen presenteras en färsk undersökning som visar hur organisationspressens ägare ser på tidningarnas roll och uppdrag. Panelen och de inbjudna talarna diskuterar branschens utveckling och pressombudsmannen berättar om en metod för att hantera namnpubliceringar.

Både redaktioner och representanter från tillhörande förbund eller organisation är varmt välkomna!

PROGRAM 08.30-10.30
(frukost och mingel från 08.00)

Cissi Elwin

Välkommen och inledning
Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.
Dagen leds och modereras av Cissi Elwin, chefredaktör tidningen Chef.

Undersökning: Så ser ägarna på sina tidningar
Medverkande: Martin Ahlqvist och Peter Malmsten, Kantar Sifo.

Kantar Sifo har genomfört en serie djupintervjuer med ordförande för svenska intresse- och medlemsorganisationer som idag har en medlemstidning. Undersökningen visar hur ägarna ser på tidningarnas och journalistikens uppdrag idag och i framtiden. Undersökningen är en uppföljning av en liknande intervjuundersökning 2014, men med delvis nytt fokus denna gång.

Undersökningen innehåller frågor som:

  • Hur är tillståndet i organisationernas medlemstidningar?
  • Hur stark står medlemstidningen och modellen med självständig journalistik i tider när annonsintäkterna minskar och när en del organisationer vill inlemma tidningen i annan kommunikation till sina medlemmar?
  • Traditionellt har tidningarna haft en stark ställning och en stor betydelse ur ett medlemsperspektiv. Men vad händer nu?

orgpanel

Panel: Vad säger undersökningen om branschens utveckling?
Medverkande: Jesper Enbom, Fil Dr/Lektor Inst för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet, Helle Klein, chefredaktör Dagens Arbete, Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen och Anders Malmsten, konsult.

sharifi

Case: Därför satsar vi på redaktionellt oberoende 
Medverkande: Ulrika Sharifi, 1:e vice ordförande, Psykologförbundet.

Ola Sigvardsson, foto: Jessica Segerberg

Föreläsning: Publicera namn eller avstå?
Medverkande: Ola Sigvardsson, Allmänhetens Pressombudsman.

Att exponera en enskild människa i ett kränkande eller nedsättande sammanhang är ett svårt val för varje utgivare. Publiceringarna till följd av #metoo har satt frågan i fokus. Ola Sigvardsson presenterar sin metod för att hantera namnpubliceringar.

Avslutning och frågestund
Anmälan är bindande. Sista anmälningsdag är den 9 april. Först till kvarn gäller…

Datum & tid

Den 12 april 08:30 - 10:30. Kaffe och macka serveras från 08.00.

Plats

WTC Restaurang, Rotundan, egen entré från Kungsbron 1.

Avgift

Endast för Sveriges Tidskrifters medlemmar. Kostnadsfritt. Vi tar ut en no-show-avgift på 200 kr om du är anmäld men inte dyker upp. Först till kvarn gäller...

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.