Nu måste vi prata om textreklamen!

Gränsdragningen mellan å ena sidan oberoende journalistik och å andra sidan redaktionell information som riskerar att alltför mycket gynna kommersiella intressen – och därmed trovärdigheten – har alltid diskuterats. Den ställer i dag, än mer, journalister och utgivare, inför svåra beslut och utmaningar.

Vi har riktlinjer om textreklam, men hur hanterar vi frågan i praktiken? Kan vi, vill vi, vågar vi, diskutera detta i en tid när vi samtidigt vet att affären är pressad? Hur förhåller vi oss till annonsörer och läsare? Vad händer med trovärdigheten om det – medvetet eller omedvetet – sker en sammanblandning av journalistiken och de intressen vi ska granska?

Pressens Samarbetsnämnd – som representerar Journalistförbundet, Publicistklubben, Sveriges Tidskrifter och TU – har inlett en förutsättningslös diskussion om denna viktiga fråga och bjuder in till det första av tre seminarier om textreklam som genomförs under året.

Anmälan

Anmäl ditt intresse senast den 15 april till textreklam@sjf.se. Uppge vilken av organisationerna inom Pressens Samarbetsnämnd du tillhör: Journalistförbundet, Publicistklubben, Tidningsutgivarna eller Sveriges Tidskrifter. Eller anmäl dig även om du inte tillhör någon av organisationerna, men ändå är intresserad. Du kommer att få bekräftelse per mejl om du fått plats på seminariet.

ANMÄL DIG

Vi anmäler följande personer

FAKTURAUPPGIFTER
Datum & tid

Den 22 april kl 09.00-10.00. Frukostmacka serveras från 08.30.

Plats

Journalistförbundet, Vasagatan 50, 4tr, Stockholm.

Seminarieledare

Medverkande: Pia Ljungkvist, chefredaktör Aller media, Niclas Breimar, tidigare chefredaktör Mitti-tidningarna, Helene Petersson, riksdagsledamot Socialdemokraterna, Martin Schori, journalist och författare, Caroline Cederquist, nyhetschef DN Stockholm. Moderator: Ola Sigvardsson, Allmänhetens Pressombudsman

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.