Nu måste vi prata om textreklamen!

Gränsdragningen mellan å ena sidan oberoende journalistik och å andra sidan redaktionell information som riskerar att alltför mycket gynna kommersiella intressen – och därmed trovärdigheten – har alltid diskuterats. Den ställer i dag, än mer, journalister och utgivare, inför svåra beslut och utmaningar.

Vi har riktlinjer om textreklam, men hur hanterar vi frågan i praktiken? Kan vi, vill vi, vågar vi, diskutera detta i en tid när vi samtidigt vet att affären är pressad? Hur förhåller vi oss till annonsörer och läsare? Vad händer med trovärdigheten om det – medvetet eller omedvetet – sker en sammanblandning av journalistiken och de intressen vi ska granska?

Pressens Samarbetsnämnd – som representerar Journalistförbundet, Publicistklubben, Sveriges Tidskrifter och TU – har inlett en förutsättningslös diskussion om denna viktiga fråga och bjuder in till det första av tre seminarier om textreklam som genomförs under året.

Anmälan

Anmäl ditt intresse senast den 15 april till textreklam@sjf.se. Uppge vilken av organisationerna inom Pressens Samarbetsnämnd du tillhör: Journalistförbundet, Publicistklubben, Tidningsutgivarna eller Sveriges Tidskrifter. Eller anmäl dig även om du inte tillhör någon av organisationerna, men ändå är intresserad. Du kommer att få bekräftelse per mejl om du fått plats på seminariet.

ANMÄL DIG

Vi anmäler följande personer

FAKTURAUPPGIFTER
Datum & tid

Den 22 april kl 09.00-10.00. Frukostmacka serveras från 08.30.

Plats

Journalistförbundet, Vasagatan 50, 4tr, Stockholm.

Seminarieledare

Medverkande: Pia Ljungkvist, chefredaktör Aller media, Niclas Breimar, tidigare chefredaktör Mitti-tidningarna, Helene Petersson, riksdagsledamot Socialdemokraterna, Martin Schori, journalist och författare, Caroline Cederquist, nyhetschef DN Stockholm. Moderator: Ola Sigvardsson, Allmänhetens Pressombudsman

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • PositionEtt

    PositionEtt AB är ett konsultföretag som arbetar med utveckling av informationssystem baserade på modern databasteknik.

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör.