Medlemsnytta i kris och medgång

Möt organisationerna som satsar på sina tidskrifter! Lyssna på två redaktörer som hamnat mitt i sina förbunds kriser. Hur hanterar man det?

Svenska Båtunionen – tydlig tack vare Båtliv

Tidningen Båtliv är ansiktet utåt för Svenska Båtunionen (SBU), med sina 176 000 medlemmar.

Nu investerar de i en ny webbplattform och en strategi där medlemstidningen ska kunna läsas både på papper, i datorn, på plattan och i mobilen.

Lars-Åke Redéen, chefredaktör för Båtliv ochPeter Karlsson verksamhetschef på Svenska Båtunionen berättar om hur de ska nå fler och bli snabbare.

Tidningen Scout som återuppstod

Tidningen Scout lades ner som tryckt tidning men återuppstod sedan. Varför?
Caroline Thunved, kommunikationschef för Scouterna och Sofia Lundqvist, redaktör, Spoon Publishing ger oss analysen bakom beslutet.

Lärarförbundet – tradition och innovation!

Lärarförbundet har en lång tradition av tidningsutgivning. Tidningen Förskolan fyller snart 100 år och den yngsta tidningen lanserade för ett år sedan. Totalt ger de ut hela 12 titlar.Annica Grimlund avdelningschef på Lärarförbundets tidningsavdelning och Mikael Willborg, kommunikationschef på Lärarförbundet berättar om ideerna bakom titlarnas finansiering och varför de tror på papperstidningen.

Paneldiskussion
När förbundet krisar

Susanna Lundell, chefredaktör på Kommunalarbetaren, har haft en ovanligt hektisk start på året. För oss berättar hon om vikten av en medlemstidskrifts självständiga roll, och hur de själva ska fortsätta granska sitt förbund. Hans Larsson, tidigare chefredaktör på Dagens Arbete  om IF Metalls kris (Trollhätteavdelningen) 2004.

Anmäl dig nedan.
Anmälan är bindande. Först till kvarn gäller…

Anmäl dig senast den 15 februari.

ANMÄL DIG

Vi anmäler följande personer

FAKTURAUPPGIFTER
Datum & tid

Den 18 februari kl 09.00-11.00. Frukost serveras från 08.30.

Plats

World Trade Center, Kungsbron 1, Lokal: Manhattan

Seminarieledare

Moderator: Nicklas Mattsson, chefredaktör Entreprenör. Medverkande: Lars-Åke Redéen, chefredaktör och ansvarig utgivare för Båtliv, Peter Karlsson, verksamhetschef Svenska Båtunionen, Caroline Thunved, Kommunikationschef/Scouterna, Sofia Lundqvist, redaktör Tidningen Scout, Spoon Publishing, Annica Grimlund, avdelningschef på Lärarförbundets tidningsavdelning och Mikael Willborg, kommunikationschef, Lärarförbundet. Paneldiskussion: Susanna Lundell, chefredaktör Kommunalarbetaren och Hans Larsson, tidigare chefredaktör Dagens Arbete.

Avgift

Kostnadsfritt för medlemmar och deras förbund. Vi tar ut en no-show-avgift på 200 kr om du är anmäld men inte dyker upp. OBS! Begränsat antal platser.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Mediarum

    Mediarum Sverige, arbetar med uppdragsförsäljning och är annonsavdelningen för fack-, bransch- och medlemstidskrifter.  Vi vet genom vår erfarenhet att engagemang, samarbete, säljkompetens ger goda resultat.

  • Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.