Kurs för ansvariga utgivare

Anders Ahlberg och Engla Eklund

Min medarbetare skriver rasistiska inlägg på Facebook – vad är mitt ansvar som utgivare?
Vad är arvsynd, och är jag ansvarig för det?
Hur ser mitt ansvar ut när en medarbetare bli hotad på jobbet?
Är jag ansvarig även för innehållet i våra native-annonser?

Kom och lär av expertisen. Träffa kolleger i branschen som brottas med samma problem som du.

Som medlem i Sveriges Tidskrifter får du gå kostnadsfritt  vår nya utbildning för ansvariga utgivare. Du blir uppdaterad på de lagar och den etik som styr medierna. Dessutom får du svar på alla de dagsaktuella frågor som ansvariga utgivare måste ta ställning till på mediemarknaden idag.

Medverkar gör bland andra:

  • Allmänhetens pressombudsman Ola Sigvardsson 
  • Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig
  • Susanna Skarrie, ordförande i Sveriges Tidskrifters publiceringsetiska råd
  • Sofia Wadensjö Karen, ordförande i Utgivarna
  • Frida Boisen, digital chef & ansvarig utgivare på Bonnier Magazines & Brands
  • Irena Pozar, chefredaktör veckorevyn.com och social media manager, Bonnier Magazines & Brands
  • Thomas Eriksson, digital chef, Egmont Publishing

Program 

08.30 – Välkomna – så jobbar vi idag – det här har du med dig hem.

08.45 Utgivaren och ägaren – utgivaren och medarbetarna: Ansvarskedjan – trycket på utgivaren – att ha ställföreträdare – hot och våld mot medarbetare – bloggarnas roll – gränsen mellan arbete och privat

Under blocket: Samtal om hot och hur man hanterar det. Samtal om utgivningsbevis, var man ska ha det och var man inte kan ha det

10.25-10.45 Kaffe

10.45-12.05 Utgivaren och meddelarna, läsarna, dem vi skriver om, de som kontrollerar: Meddelarens unika roll – meddelarskydd – källsäkerhet i den digitala världen – kommentarer och interaktivitet – ansvaret i sociala medier – brotten – etiken – etiken prövad – åtal och rättegång

12.05-12.30 Panel 1: Utgivaren och relationerna utåt

12.30-13.30 Lunch

13.20-13.45 Panel 2: Utgivaren – besluten, organisationen, ägaren och publiken, hur få det att fungera

13.45-14.35 Utgivare och affärerna: Native, branded content, sponsring – lagarna som styr marknadsföring – vårda logotypen

14.35-15.00 Panel 3 : Publicistiken, reklamens nya format och affärerna

15.00-15.15 Kaffe

15.15-15.35 Medskick: Gränserna för ansvaret– när innanför, när utanför – aktiv eller passiv utgivare – utgivarrollen i högsätet

15.35-15.55 Fronterna, med slutdiskussion

15.55-16.00 Tack för i dag.

 

ANMÄLAN ÄR STÄNGD

Kursledare

Anders Ahlberg, kunnig publicist med gedigen chefredaktörserfarenhet från bland annat Medievärlden, Kyrkans Tidning och VLT koncernen.

Kursledare

Ängla Eklund, biträdande jurist på Advokatfirman Delphi i Stockholm och har under flera år drivit organisationen Institutet för Juridik och Internet som jobbar med integritetsfrågor, sociala medier och medierätt. Ängla har varit aktiv i att driva processer för att trygga journalisters tillvaro i digitala miljöer.

Datum & Tid

4 oktober 08:30 - 16:00

Plats

Finlandshuset, Snickarbacken 4, Stockholm.

Kostnad

Kostnadsfritt för medlemmar. Vi tar ut en no-show-avgift på 500 kr om du är anmäld men inte dyker upp.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör.