Kurs för ansvariga utgivare

Anders Ahlberg och Engla Eklund

Min medarbetare skriver rasistiska inlägg på Facebook – vad är mitt ansvar som utgivare?
Vad är arvsynd, och är jag ansvarig för det?
Hur ser mitt ansvar ut när en medarbetare bli hotad på jobbet?
Är jag ansvarig även för innehållet i våra native-annonser?

Kom och lär av expertisen. Träffa kolleger i branschen som brottas med samma problem som du.

Som medlem i Sveriges Tidskrifter får du gå kostnadsfritt  vår nya utbildning för ansvariga utgivare. Du blir uppdaterad på de lagar och den etik som styr medierna. Dessutom får du svar på alla de dagsaktuella frågor som ansvariga utgivare måste ta ställning till på mediemarknaden idag.

Medverkar gör bland andra:

  • Allmänhetens pressombudsman Ola Sigvardsson 
  • Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig
  • Susanna Skarrie, ordförande i Sveriges Tidskrifters publiceringsetiska råd
  • Sofia Wadensjö Karen, ordförande i Utgivarna
  • Frida Boisen, digital chef & ansvarig utgivare på Bonnier Magazines & Brands
  • Irena Pozar, chefredaktör veckorevyn.com och social media manager, Bonnier Magazines & Brands
  • Thomas Eriksson, digital chef, Egmont Publishing

Program 

08.30 – Välkomna – så jobbar vi idag – det här har du med dig hem.

08.45 Utgivaren och ägaren – utgivaren och medarbetarna: Ansvarskedjan – trycket på utgivaren – att ha ställföreträdare – hot och våld mot medarbetare – bloggarnas roll – gränsen mellan arbete och privat

Under blocket: Samtal om hot och hur man hanterar det. Samtal om utgivningsbevis, var man ska ha det och var man inte kan ha det

10.25-10.45 Kaffe

10.45-12.05 Utgivaren och meddelarna, läsarna, dem vi skriver om, de som kontrollerar: Meddelarens unika roll – meddelarskydd – källsäkerhet i den digitala världen – kommentarer och interaktivitet – ansvaret i sociala medier – brotten – etiken – etiken prövad – åtal och rättegång

12.05-12.30 Panel 1: Utgivaren och relationerna utåt

12.30-13.30 Lunch

13.20-13.45 Panel 2: Utgivaren – besluten, organisationen, ägaren och publiken, hur få det att fungera

13.45-14.35 Utgivare och affärerna: Native, branded content, sponsring – lagarna som styr marknadsföring – vårda logotypen

14.35-15.00 Panel 3 : Publicistiken, reklamens nya format och affärerna

15.00-15.15 Kaffe

15.15-15.35 Medskick: Gränserna för ansvaret– när innanför, när utanför – aktiv eller passiv utgivare – utgivarrollen i högsätet

15.35-15.55 Fronterna, med slutdiskussion

15.55-16.00 Tack för i dag. Ta med hem.

ANMÄL DIG

Vi anmäler följande personer

FAKTURAUPPGIFTER
Kursledare

Anders Ahlberg, kunnig publicist med gedigen chefredaktörserfarenhet från bland annat Medievärlden, Kyrkans Tidning och VLT koncernen.

Kursledare

Ängla Eklund, biträdande jurist på Advokatfirman Delphi i Stockholm och har under flera år drivit organisationen Institutet för Juridik och Internet som jobbar med integritetsfrågor, sociala medier och medierätt. Ängla har varit aktiv i att driva processer för att trygga journalisters tillvaro i digitala miljöer.

Datum & Tid

4 oktober 08:30 - 16:00

Plats

Finlandshuset, Snickarbacken 4, Stockholm.

Kostnad

Kostnadsfritt för medlemmar. Vi tar ut en no-show-avgift på 500 kr om du är anmäld men inte dyker upp.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Trydells

    Trydells är specialister på tidskrifter och vi vet vikten av effektiva och säkra flöden. Nära 200 titlar går genom tryckpressarna varje år och nästan ingen är den andra lik. Hör av er till oss så berättar vi mer. Vi gillar tidskrifter helt enkelt.

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Media720

    Media720 hjälper medieföretag med strategiska och operativa konsultinsatser på ledningsnivå samt hyr ut eller rekryterar kunnig personal. Med fokus och helhetssyn på media ser vi till att våra kunder har rätt kompetens vid rätt tillfälle.