Hur kan vi förebygga hat och hot mot journalister?

hanna

Vi har bjudit in journalisten Hanna Andersson från Medieinstitutet Fojo, som på uppdrag av Kulturdepartementet leder arbetet som ska förebygga hat och hot mot journalister i Sverige.

Hanna berättar om hur hot och hat-bilden mot journalister i Sverige ser ut idag och ger också ett bredare internationellt perspektiv genom att visa på läget i andra europeiska länder. Idag pågår en bred kraftsamling på många fronter för att värna journalistik och press- och yttrandefrihet. Hur ser det arbetet ut och vad kan vi tillsammans göra?

Under åren 2013–2017 utvecklade Hanna ett eget arbetssätt där hon agerade digital lokalredaktör på Facebook. Under profilnamnet Journalist Hanna Andersson hade hon drygt 2 000 vänner, i en kommun med 7800 invånare.

Jag bjöd in läsarna i min jobbvardag, där jag valde att vara personlig men professionell. Roligast var upptäckten att många vill vara vän med en journalist och bidra till innehållet. Tillsammans skapade vi en respektfull och konstruktiv dialog. Och riktigt bra relevant journalistik, säger Hanna Andersson. Det här arbetet har gett mig hopp inför framtiden som jag tar med mig i mitt arbete idag.

Kom och lyssna till och samtala med Hanna Andersson den 30 november.

Varmt välkommen!

ANMÄL DIG

Vi anmäler följande personer

FAKTURAUPPGIFTER
Gäst

Journalisten Hanna Andersson som sedan augusti i år är projektledare för arbetet som ska förebygga hot och hat mot journalister i Sverige .

datum & tid

30 november 09.00 - 10.00 (fika och mingel från kl 8.30)

Plats

Sveriges Tidskrifter, Vasagatan 50, 1tr, Stockholm

Anmälan

Anmäl senast 27 november. OBS! begränsat antal platser.

Kostnad

Digifrukosten är kostnadsfri för medlemmar. Vi tar ut en no-show-avgift på 200 kr om du är anmäld men inte dyker upp.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Business Factory

    När man anlitar Business Factory så får man något extra. Några viktiga ledord i vårt arbete är lyhördhet och framåtsträvan.

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Mediarum

    Mediarum Sverige, arbetar med uppdragsförsäljning och är annonsavdelningen för fack-, bransch- och medlemstidskrifter.  Vi vet genom vår erfarenhet att engagemang, samarbete, säljkompetens ger goda resultat.