Gör bättre och mer säljande omslag

 

Charlotta Flinkenberg

Charlotta Flinkenberg, kursledare

Kursen bjuder på statistiska analyser och erfarenheter kring disposition, uppbyggnad och praktiska detaljer kring ett omslag. Men även det personliga tilltalet och vilka känslor omslaget bör väcka hos den presumtiva köparen.

Bengt Braun, fd vd Bonnier AB, frågade Charlotta Flinkenberg en gång då hon var chefredaktör på VeckoRevyn hur viktigt omslaget var för tidningens försäljning och image. Flinkenberg svarade: ’Säkert 90 %’. Brauns replik: ’OK. Lägger du ner 90 % av din arbetstid på att utveckla och förbättra omslagen?’. Det gjorde hon förstås inte. Där och då väcktes en nyfikenhet kring omslagets styrka och dynamik.

Kursen bjuder på statistiska analyser och erfarenheter kring disposition, uppbyggnad och praktiska detaljer kring ett omslag. Men även det personliga tilltalet och vilka känslor omslaget bör väcka hos den presumtiva köparen. Flinkenberg tar även upp insikter från Condé Nast (som Charlotta arbetade för under tiden som chefredaktör för Glamour) och deras omslagsstrategier och topplistor över ”sälj” för magasin som Glamour, Vogue och Self.
En historisk tillbakablick visar på hur försäljningen sett ut för tidningar i Sverige och resten av världen genom åren och vilka möjliga faktorer som ligger bakom dessa siffror.

Förutom konkreta råd och AHA-upplevelser får kursdeltagarna även ta del av generösa exempel på då omslag inte funkat, vilka extrasäljare och bipack som floppat och vilka omslag som varit ”all time low” men även ”all time high” på några av Sveriges främsta tidskriftsvarumärken.

Utöver ovanstående ges även möjlighet att lära sig göra ett eget omslag ”om AD:n råkar vara sjuk” i InDesign, för att i praktiken tillgodogöra sig kursens teoretiska innehåll. Är man redan AD får man andra utmaningar i ett testomslagsuppdrag.

Kursen riktar sig till:
Redaktionschefer, chefredaktörer, AD:s och marknadschefer.

Seminarieledare:
Charlotta Flinkenberg, journalist och medieentreprenör. Har 22 års erfarenhet inom media, som chefredaktör, förlagsredaktör och rubriksättare. Hon har vänt flera tidningar från förlust till vinst och har varit högst delaktig i idéstadiet, produktion, fotografering, layout och slutfinish gällande drygt 1 000 magasinsomslag.

Efter kursen har deltagarna kunskap i:
• Vilka ställen på omslaget ögat dras snabbast till
• Vad man ska tänka på gällande bildval
• Hur man ska optimera omslagsrubrikerna
• Att bocka av vissa punkter för att ett omslag ska bli komplett
• Vilka saker man direkt bör undvika då man gör omslag
• Vilken effekt extrasäljare som bipack, foliering, lackat omslag eller andra attribut kan ge

ANMÄL DIG

Vi anmäler följande personer

FAKTURAUPPGIFTER
datum & tid

10 november 08:30 - 14:00

Plats

Sveriges Tidskrifters lokaler, Vasagatan 50 1tr, Stockholm.

Seminarieledare

Charlotta Flinkenberg, journalist och medieentreprenör.

Avgift

För medlemmar: 1 800 kr exkl. moms (inkl lunch, 11.30-12.30, och fika). Ej medlem: 2 200 kr exkl. moms (inkl lunch, 11.30-12.30, och fika).

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Kate

    Redesign, layout och utbildning. Kate är en pigg designbyrå med många års erfarenhet av tidningsdesign för magasin, organisationspress och dagspress.

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Business Factory

    När man anlitar Business Factory så får man något extra. Några viktiga ledord i vårt arbete är lyhördhet och framåtsträvan.