Färska siffror: Så går den svenska tidskriftsbranschen

Var med när vi presenterar vår årliga kartläggning av intäkterna i den svenska tidskriftsbranschen. För andra året i rad tar vi temperaturen på hur branschen går, vilka intäktsslag som växer och vilka förändringar som går att se i siffrorna.
 

Nya affärsmodeller, intäktsströmmar och metoder. Den svenska tidskriftsbranschen har under flera år genomgått stora förändringar där förflyttningen från att endast ge ut pappersmagasin till att bygga nya intäkter i olika kanaler, både online och offline, är en av de viktigaste trenderna.

Vi som branschorganisation vill stärka befintliga aktörer i branschen med färsk och uppdaterat statistik, visa på trender över tiden och också förändra den traditionella bilden av en tidskrift. Därför genomför Sveriges Tidskrifter en helt unik undersökning av tidskriftsbranschens omsättning och intäktsfördelning. Undersökningen genomfördes första gången förra året och har även i år gjorts tillsammans med undersökningsföretaget IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik). I rapporten i år presenterar vi även data från RAM kring reklameffekt i tidskrifter.

På vårt frukostseminarium presenterar vi färska siffror för helåret 2017 samt håller en paneldebatt där ett antal tidskriftsaktörer berättar hur de arbetar med både nya och gamla affärsmetoder.

PROGRAM

Kl 08.30-09.00 Mingel och frukost

Kl 09.00-09.30 Den svenska tidskriftsbranschen i siffror
Madeleine Thor, vd IRM, presenterar branschundersökningen och de viktigaste slutsatserna tillsammans med Kerstin Neld och Fredrik Wass från Sveriges Tidskrifter.

Kl 09.30-10.00 Nya utmaningar och nya möjligheter
Paneldiskussion om nya och gamla intäktsmöjligheter för branschen samt hur ett antal aktörer lyckats utveckla sin affär.

  • Ann Henriksson, vd LRF Media
  • Ulrika Norberg, chefredaktör Femina
  • Andreas Sandin, försäljningsdirektör Bonnier Magazines & Brands

Moderator: Fredrik Wass

För frågor kring rapporten eller seminariet, kontakta fredrik.wass@sverigestidskrifter.se.

Begränsat antal platser, anmäl dig senast 30 april.  Anmälan är nu stängd.

Graf data
Datum & tid

Fredagen den 4 maj kl 08.30-10.00.

Plats

WTC Restaurang, Plan 1, Kungsbron 1, Stockholm

Kostnad

Kostnadsfritt seminarium för medlemmar, men vi tar ut en no-show-avgift på 200 kr om du är anmäld men inte dyker upp.

OSA

Senast 30 april.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör.