Digitalt innehåll för tidskriftsredaktioner

media720

Resan har redan börjat. Dina läsare är online sedan länge och din redaktion har nog kommit en bit på vägen. Men det journalistiska hantverket skiljer sig åt mellan papper och digitala kanaler. Dessutom kräver varje digital kanal en tydlig och genomförbar innehållsstrategi.

Hur ser detta ut hos dig? Är alla med på tåget? Jobbar hela redaktionen på samma sätt, eller tänker ni; ”det där är webbredaktörens uppgift”?

Innehåll har aldrig varit hetare. Vår hunger efter bra journalistik är större än någonsin tidigare men idag förväntar läsarna sig en
helt annan tillgänglighet. Online. Överallt. Närsomhelst.

Du har nog redan de mest grundläggande tillgångarna: en uppskattad tidning, ett varumärke, en expertis och en position i
ett ämne. Men har ni samma position hos läsarna digitalt? Ska ni vara relevanta under lång tid framåt kommer det sannolikt
behövas.

Kursen vänder sig till personer som vill få en rad handfasta verktyg och insikter kring digitalt innehåll, produktion och spridning.

Kursplan

  1. Digitalt – Varför & Därför
  2. Introduktion – Personalisering
  3. Rubriksättning och Användargenererat
  4. Metod för Källhantering och Kuratering
  5. Livet efter publicering, delning och spridning
  6. Influencers, det egna digitala varumärket
  7. Digital innehållsplanering, tablån
  8. Vår digitala innehållsstrategi
  • Passen har formatet:
  • Inledning inkl repetition
  • Reflektioner
  • Analyticsbaserad läxgenomgång
  • Dagens tema
  • Workshop
  • Läxa

Övningarna bygger helt och håller på deltagarnas målgrupper och innehåll, vilket sedan publiceras i skarpt läge med utvärdering av trafik och agerande från läsarna på nästföljande pass.

Boka

Boka kursen genom att ringa eller mejla Björn Lorentzi på Media720. 08-554 205 41 eller bjorn.lorentzi@media720.se.

ANMÄL DIG

Vi anmäler följande personer

FAKTURAUPPGIFTER
Datum & tid

8 kurstillfällen. 2 timmar per pass. 11 februari är första datumet för den öppna kursen. När det gäller egna kursomgångar kommer ni överens med kursledaren om datum.

Plats

Öppna kurser: Sveriges Tidskrifter, Vasagatan 50, 1tr. Egna kursomgångar: Hos dig.

Seminarieledare

Andreas Wiberg och Björn Lorentzi, Seniorkonsulter på Media720 AB. Utbildare och rådgivare inom digitala strategier och förändringsarbete. Boka kursen genom att ringa eller mejla Björn Lorentzi på Media720. 08-554 205 41 eller bjorn.lorentzi@media720.se.

Avgift

Öppna Kursomgångar: Medlemmar: 9 500 kr exkl moms. Ej medlem: 12 700 kr exkl moms. Egna kursomgångar: Medlemmar: 90 000 kr exkl moms. Ej medlem: 120 000 kr exkl moms.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Kate

    Redesign, layout och utbildning. Kate är en pigg designbyrå med många års erfarenhet av tidningsdesign för magasin, organisationspress och dagspress.

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.