Almedalen: Journalistik eller kommunikation – vad är skillnaden?

kostymbild från undersökning orgpress

 

I Sverige har vi en stolt  tradition av fristående och granskande journalistik inom våra fackförbund och medlemsorganisationer. Tidningarna har viktiga demokratiska funktioner som bevakare av vita ”ämnesfläckar” samt är i många familjer den enda tidning som läses.  Men under det senaste året har tonläget ibland varit högt när det gäller ägarnas förhållande till sina tidningar.

  • Hur stark står medlemstidningar och modellen med självständig journalistik i tider när annonsintäkterna minskar och när en del organisationer vill inlemma tidningen i annan kommunikation till sina medlemmar?
  • På vilket sätt påverkas vår demokrati om medlemstidningarna ska kommunicera åt förbunden istället för att vara fristående granskare?
  • Traditionellt har tidningarna haft en stark ställning och stor betydelse ur ett medlemsperspektiv. Men vad händer nu?

Under våren har Sveriges Tidskrifter låtit Kantar Sifo genomföra en undersökning med ett antal förbundsordföranden för att ta redan på mer kring hur de ser på sina medlemstidningar; oberoende eller integrerad? Tryckt eller digital? Opinionsbildande eller identitetsskapande? Samma undersökning genomfördes 2014. Resultatet i år visar bland annat på en viss förskjutning.

10.00: Presentation av undersökningen om tidningsägarnas attityder
Martin Ahlqvist och Peter Malmsten, Kantar Sifo inleder med att presentera undersökningen.

  • 10.20: Paneldiskussion
    Laila Naraghi, (S), riksdagsledamot
  • Morgan Olofsson (L), riksdagskandidat, tidigare kommunikationsdirektör på Röda korset och ansvarig utgivare för medlemstidningen Henry.
  • Susanna Lundell, chefredaktör Kommunalarbetaren

Moderator: Helle Klein, ordförande i Sveriges Tidskrifter och vd/chefredaktör för Dagens Arbete och DA Media.

Anmälan: Öppet seminarium, först till kvarn.

Kontakt: Hanna Hallerheim, Sveriges Tidskrifter.

datum & tid

2 juli kl 10.00-10.45.

Plats

Takterrassen Donnerska huset, Visby, (ingång på vänster sida om huset).

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.

  • Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.