Almedalen: Journalistik eller kommunikation – vad är skillnaden?

kostymbild från undersökning orgpress

 

I Sverige har vi en stolt  tradition av fristående och granskande journalistik inom våra fackförbund och medlemsorganisationer. Tidningarna har viktiga demokratiska funktioner som bevakare av vita ”ämnesfläckar” samt är i många familjer den enda tidning som läses.  Men under det senaste året har tonläget ibland varit högt när det gäller ägarnas förhållande till sina tidningar.

  • Hur stark står medlemstidningar och modellen med självständig journalistik i tider när annonsintäkterna minskar och när en del organisationer vill inlemma tidningen i annan kommunikation till sina medlemmar?
  • På vilket sätt påverkas vår demokrati om medlemstidningarna ska kommunicera åt förbunden istället för att vara fristående granskare?
  • Traditionellt har tidningarna haft en stark ställning och stor betydelse ur ett medlemsperspektiv. Men vad händer nu?

Under våren har Sveriges Tidskrifter låtit Kantar Sifo genomföra en undersökning med ett antal förbundsordföranden för att ta redan på mer kring hur de ser på sina medlemstidningar; oberoende eller integrerad? Tryckt eller digital? Opinionsbildande eller identitetsskapande? Samma undersökning genomfördes 2014. Resultatet i år visar bland annat på en viss förskjutning.

10.00: Presentation av undersökningen om tidningsägarnas attityder
Martin Ahlqvist och Peter Malmsten, Kantar Sifo inleder med att presentera undersökningen.

  • 10.20: Paneldiskussion
    Laila Naraghi, (S), riksdagsledamot
  • Morgan Olofsson (L), riksdagskandidat, tidigare kommunikationsdirektör på Röda korset och ansvarig utgivare för medlemstidningen Henry.
  • Susanna Lundell, chefredaktör Kommunalarbetaren

Moderator: Helle Klein, ordförande i Sveriges Tidskrifter och vd/chefredaktör för Dagens Arbete och DA Media.

Anmälan: Öppet seminarium, först till kvarn.

Kontakt: Hanna Hallerheim, Sveriges Tidskrifter.

datum & tid

2 juli kl 10.00-10.45.

Plats

Takterrassen Donnerska huset, Visby, (ingång på vänster sida om huset).

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.