Sveriges Tidskrifter

Henry - en välskräddad herre

Röda korset byter namn till Henry

Röda korset gör en Amelia och ger plats för Henry. Från och med maj månad heter Röda korsets medlemstidskrift först och främst Henry.

Personliga tidskriftsnamn ligger som bekant i tiden. Vi har sett det med Amelia, Tove, Rosie och nu Henry. Han blir alltså en av de få männen i skaran – om vi nu inte räknar Kurt Olssons tidning som utkom i början på 1990-talet.

Extremt röda kors-ig?

”Röda Korsets tidning är en engagerande och stimulerande tidning. Trots sina tunga ämnen är den ändå lustfylld och rolig att läsa. Läsaren känner att det är spännande med ett nytt nummer. ’Vad ska de ta upp denna gång?’. Det vore även roligt om med intellektuell spänst. Tidningen stryker inte bara medhårs, och vill vidga perspektiven.”

Så sammanfattades tidskriftens redaktionella mål av en ur redaktionen för designbyrån A4 som fått i uppdrag att redesigna Röda korsets tidning. Tidskriften har funnits under olika namn sedan 1978. Och även denna gång låg namnet i stöpsleven. I ett pressmeddelande uppger A4 att de rekommenderade redaktionen ett titelbyte och det för att ”ge tidningen en tydligare egen röst”.

Efter att ha diskuterat igenom olika förslag enades man på tidskriften att Röda korsets grundare schweizaren Henry Dunant (1828-1910) var en bra röst att utgå ifrån.

Större och jättelitet mindre

Tidskriften har fått ett nytt format. Den är 2 mm bredare och 17 mm kortare, det vill säga 218×273 mm. På omslaget har det nya huvudet Henry fått en mer framträdande placering än vad den gamla diskreta hade. Huvudet går numer också i rödakors-rött.

Inuti tidskriften har däremot de röda rubrikerna minskat i antal och förebehålls huvudsakligen åt huvudreportaget och vinjetter. Tidigare var de röda rubrikerna något av Röda korsets tidnings signum.

Även tidskriftens grundläggande struktur har förändrats. I nya Henry arbetar man mycket tydligare än tidigare med en tre-delad struktur: framvagn, mittsektion med reportage och längre artiklar samt en avrundande bakvagn. I framvagnen återfinns tre uppslag med plocksidor (nyheter i notisform) medan det i bakvagnen presenteras korta meddelanden om vad som händer inom organisationen. Dessa sidor markeras grafiskt med en gråblå bård i sidornas topp och Röda korsets logotyp.

Den här omstruktureringen har bland annat flyttat ”Ordföranden har ordet” från första upplaget till organisationssidorna i bakvagnen. Numer är det istället chefredaktören som hälsar läsarna välkomna på sidan tre.

Täthet istället för luftighet

På det hela taget är nya Henry en stiligare och mer välsorterad herre än sin föregångare. Anslaget känns både mer modernt och magasinsinfluerat. En annan stor skillnad är att Henry är avgjort mer kompakt än den luftigt ljusa Röda korsets tidning. Om svärtan och den högre densiteten är att föredra framför luftighet är naturligtvis en öppen fråga. Men till den nya formens pluskonto ska föras att tidskriften känns mer matig än föregångaren även om sidantalet är det samma.

Läs mer om nya Henry på A4s sajt eller på Röda korsets webbplats.

Några andra branschfakta