Starta tidskrift

För att underlätta för dig som funderar på att starta en ny tidskrift har vi sammanställt en checklista över några av de saker du bör tänka över innan du trycker det första numret
Digital eller tryckt tidskrift?

Ska tidskriften ges ut digitalt, i tryckt form eller i båda kanalerna?

Om ditt alster ska utkomma som periodisk skrift, det vill säga i tryckt form med fyra eller fler nummer per år, måste du enligt lag skaffa ett utgivningsbevis från Patent- och registreringsverket (PRV) innan du ger ut det första numret. Utgivningsbevis söker du enklast från PRV:s webbplats.

Guide: Allt du behöver veta om utgivningsbevis (pdf).

Om tidskriften ska utkomma i digital form gäller andra regler. Läs mer om dessa på Myndigheten för radio och tv:s sajt.

Vem ska äga tidskriften?

Organisationer som ger ut en tidskrift har att välja mellan att själva stå för ägandet eller att bilda ett särskilt bolag för tidskriftsutgivning. Läs mer om reglerna för ägandet av en tidskrift på PRV:s webbplats.

Anmäl ansvarig utgivare till PRV

Bestämmelserna för periodiska skrifter, till exempel en tidskrift, styrs av grundlagen tryckfrihetsförordningen (TF). Enligt TF har alla svenska medborgare rätt att fritt ge ut skrifter, böcker och tidningar. Förutsättningen är att bestämmelserna i förordningen följs. Hit hör bland annat reglerna om att du måste ha ett utgivningsbevis från PRV innan din periodiska skrift kommer ut med sitt första nummer. För att klassas som periodisk skrift ska din tidskrift vara avsedd att ges ut minst fyra gånger per år enligt en utgivningsplan och ha en bestämd titel.

Anmäl utgivare till Myndigheten för radio och tv

Om tidskriften ska utges i digital form ska du vända dig till Myndigheten för radio och tv. På samma sätt som yttrandefriheten i tryckta medier skyddas av TF kan yttrandefriheten skyddas vid publicering på webbplatser, webb-tv, webbradio och e-posttidningar kan omfattas av grundlagsskyddet.

Läs mer om vad som anses vara ett traditionellt massmedieföretag och vilket skydd dessa har hos Myndigheten för radio och tv.

Om tidskriftssajten inte drivs av traditionellt medieföretag kan du ansöka om utgivningsbevis för din webbplats. Utgivningsbeviset gäller i tio år och ger din webbplats grundlagsskydd. Läs mer på Myndigheten för radio och tv:s sajt om dina rättigheter och skyldigheter.

Via Myndigheten för radio och tv kan du även få en överblick över vilka lagar och regler som gäller för publicering på internet.

Val av tryckeri

Det kan finnas mycket pengar att spara på att välja tryckeri med omsorg. Det finns flera sätt att hitta rätt tryckeri. Du kan till exempel söka genom via Tidskriftsleverantörerna.

Val av distributör

Det finns olika sätt att distribuera tidskrifter. Du kan sända tidskriften direkt till läsarens hem eller arbetsplats via exempelvis Posten, MTD och Bring. Du kan också sälja den i lösnummer via distributörer som Tidsam, Interpress och Förlagssystem beroende på hur många nummer du ger ut och hur stor upplagan är. Vill du sälja den via internet finns försäljningsplatser som Tidningskungen.se och Tidningstorget.se. Ett annat sätt är att distribuera den via en butikskedja eller organisation/förening som kund- eller medlemstidning.

Posttidning

Funderar du på att distribuera din tidskrift som posttidning måste den uppfylla Postens krav. Läs mer om reglerna för posttidning på Postens sajt.

Prenumeration

Om du vill distribuera din tidskrift via post så finns det en rad prenumerationshanteringsföretag att vända sig till, till exempel Titeldata, PressData och Nätverkstan Ekonomitjänst.

Storkundsåterförsäljare

Vissa företag, myndigheter och organisationer köper sina digitala och tryckta tidskrifter via storkundsåterförsäljare, till exempel via BTJ. Vill du nå kunder som bibliotek och myndigheter kan det vara en god idé att kontakta dessa återförsäljare.

Skaffa ISSN-kod

ISSN (International Standard Serial Number) är ett internationellt system för identifikation av fortlöpande publikationer. Numret är knutet till publikationens unika titel. För vissa butikskedjor är det av stor vikt att tidskrifterna de säljer har ISSN-nummer. ISSN-koden kan också ligga till grund för den streckkod som trycks på tidskriftens omslag. För att skaffa ISSN-nummer vänder du dig till ISSN-centralen vid Kungliga biblioteket.

Streckkod

Är ambitionen att sälja din tidskrift i lösnummer bör du förse den med en EAN-kod enligt GS 1-systemet. Kontakta din distributör och besök GS1 Swedens webbplats för mer information om hur du går tillväga.

Skydda ditt varumärke

Ett varumärke är ett kännetecken, till exempel din tidskrifts logotyp, som används för att skilja din tidskrift från andras eller för att framhäva den egna produkten. Fundera på om och hur du behöver skydda ditt varumärke. Det är viktigt att kontrollera att inte någon annan skyddat den titel du funderar på att lansera. Registrering av varumärken gör du enklast via PRV:s sajt.

Spelregler för tidskrifter

Bakom Spelregler för press, radio och TV står pressens huvudorganisationer – Publicistklubben, Journalistförbundet, TU och Sveriges Tidskrifter. Varje medarbetare i massmedierna bör känna till reglerna och deras tillämpning.

Böcker och sajter om att starta tidskrifter

Det finns en rad handböcker med tips och råd. Vilken bok som är bäst beror mycket på vilken typ av tidskrift du planerar att starta:

Publish your first magazine, Lorraine Phillips

Magazine publishing in the 21th centuary, Samir Husni

How to start a magazine, James B. Kobak

Skoltidningshandboken (Ung Media)

MagazineLaunch.com

PublishingBiz.com

Du är självklart även välkommen att kontakta Sveriges Tidskrifter på info@sverigestidskrifter.se eller 08-545 298 90. Vi hjälper dig gärna.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Business Factory

    När man anlitar Business Factory så får man något extra. Några viktiga ledord i vårt arbete är lyhördhet och framåtsträvan.

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Media720

    Media720 hjälper medieföretag med strategiska och operativa konsultinsatser på ledningsnivå samt hyr ut eller rekryterar kunnig personal. Med fokus och helhetssyn på media ser vi till att våra kunder har rätt kompetens vid rätt tillfälle.