Riktlinjer för transparens och tydlighet

Utgivarna: Rekommendationer för transparens och tydlighet

Förtroendet för journalistik är en av vår tids stora frågor. Det finns hos allt fler föreställningar om att vi inom medierna mörkar, men det finns även okunskap om de journalistiska övervägandena, nyhetsvärdering och medieetik.

Detta har vi pratat mycket om inom Utgivarna under det senaste året. Utgivarna är en intresseorganisation som vi på Sveriges Tidskrifter var med och grundande 2012. Här samverkar vi med TU, Tv 4 och Public serviceföretagen för att slå vakt om det svenska publicistiska oberoendet.

I tidningar, radio- och tv-program är uppdelningen mellan nyhetsjournalistik och åsiktsjournalistik, tydlig. Men idag följer de flesta av oss nyhetsflöden i sociala medier – och på nätet ser allt nästan likadant ut. Det kan vara svårt för mottagaren att skilja en ledartext från vanlig nyhetsrapportering eller ett debattinlägg från en analys.

En arbetsgrupp inom Utgivarna har utarbetat riktlinjer och rekommendationer (pdf-fil) för att på ett enkelt och tydligt sätt fånga upp moment som gör det enklare för läsaren, tittaren och lyssnaren att oavsett plattform förstå i vilken kontext publiceringen ska ses.

Kerstin Neld vd Sveriges TidskrifterDessa riktlinjer har vi samlat i en ”verktygslåda”. Det blir en enorm kraft om vi alla inom olika delar av medievärlden använder oss av dessa verktyg . På detta sätt – genom öppenhet – vill vi säkra ett fortsatt starkt förtroende för medierna.

Hör av dig till mig om Du har några frågor!

Med vänlig hälsning,

Kerstin Neld
Vd Sveriges Tidskrifter
kerstin.neld@sveriges tidskrifter.se
08-545 298 94

Ladda ner

Utgivarnas verktygslåda — riktlinjerna för transparens och tydlighet — är framtagna i en arbetsgrupp inom Utgivarnas styrelse och är fria att använda i delar eller i sin helhet. Ni kan även använda materialet som input till ett eget arbete kring hur ni eventuellt vill göra hos er.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.