DARFOR SLAR VECKOREVYN WEBBREKORD

article1

– Eftersom tidningen under manga ar varit storst і malgruppen unga kvinnor 18-25, har ju sjalvklart malet aven varit att vara storst pa natet. Jag ar oerhbrt tacksam att man tidigt borjade satsa pa Veckorevyn.com, vi har kunnat testa oss fram, och det har sjalvklart gett oss ett forsprang, sager Linda Ohm Lernstrom, chefredaktor pa VeckoRevyn.

VeckoRevyn har under en foljd av ar arbetat bade strategiskt och taktiskt med att locka lasare till sajten. Det har man bland annat gjort genom att knyta till sig relevanta bloggare och genom att starka magasinets namn och status hos malgruppen, till exempel via utmarkelsen VR Blog Awards. Harom veckan okade sajten alltsa antalet besok fran unika webblasare med over 1 000 procent till drygt 2,2 miljoner enligt KIA-index.

– Bakom den sanslosa okningen ligger ett flertal artiklar som spridits viralt under veckan – en del і en medveten, langsiktig strategi fran

VeckoRevyn nadde nyligen 2,2 miljoner unika besok pa sin sajt. Det gjorde VeckoRevyn till Sveriges femte storsta sajt efter Aftonbladet, Expressen, Hitta och Blocket. Bakom siffrorna star en redaktion med koll pa delningsmonster…

JOHANNA PALMSTROM

NY STRATEGI GAV EFFEKT

Det stora trafiklyftet kom enligt Linda Ohm Lernstrom forst efter det att Robert Brannstrom anstalldes som publisher pa Bonnier Tidskrifter Digitala Medier 2011.

– Roberts strategi gallande sociala medier har gett alia Bonnier tidskrifters sajter en helt otrolig okning, men VeckoRevyn har stuckit ut. Och det ar for att vi har Sveriges basta webbredaktor – Linnea Isaksson – som har en otrolig kansla for vilka artiklar som var malgrupp vill dela, sager Linda Ohm Lernstrom.Pa sajten finns en extra delningsinriktad avdelning som heter LOL, fylld med bildrika listor som ”22 brannor som gor att vi aldrig mer vill vistas і solen”, ”86-aringen som har fler foljare an du pa Instagram

– och ar ute efter din kille” och ”12 pinsamma saker vi skulle ha sluppit se om internet inte fanns” Det ar ett innehall som paminner om det som finns pa sajter som Upworthy och Buzzfeed med en blandning avgulliga katter, videoklipp och klickvanliga listor.

– Pa Veckorevyn.com jobbarvi efter premissen ”worth sharing”, allt vi publicerar pa Veckorevyn.com ar material som ar sa pass roligt, bra eller intressant att du ska vilja dela det med dina vanner. Vi dubbelpublicerar і princip aldrig vart material, utan innehallet ar skraddarsytt for respektive kanal. Vi halier ihop sajten och tidningen genom Blog Awards, vara profiler och bloggare – samt att vi gor storre kampanjer tillsammans, sager Linda Ohm Lernstrom.

– Absolut. Vi rekryterade Clara Henry forra aret som ar en av de nya Youtube-stjarnorna. I arets Blog Awards har aven youtube fatt en egen kategori, och pa sajten kommer vi under aret att satsa pa eget videomateriai, avsiutar Linda Onrn Lernstrom.

material som ar sa pass roligt, bra eller intressant att du ska vilja dela det med dina vanner. Vi dubbelpublicerar і princip aldrig vart material, utan innehallet ar skraddarsytt for respektive kanal. Vi halier ihop sajten och tidningen genom Blog Awards, vara profiler och bloggare – samt att vi gor storre kampanjer tillsammans, sager Linda Ohm Lernstrom.

framgAng via delning

Ambitionen att skapa ett sa delningslockande redaktionellt material som mojligt spelar ocksa en roll for hur besokarna hittar till sajten. Och nu kommer de till sajten via en rad olika vagar.

– Framst genom sociala medier, vara bloggare och google. Det vi dock upplevt under senaste aret ar att den sociala trafiken rekordokat och att Veckorevyn.com aven fatt en mycket storre direkttraf к till startsidan.

VeckoRevyn nadde nyligen 2,2 miljoner uniko besok pa sin sajt. Detgjorde VeckoRevyn till Sveriges femte storsta sajt efter Aftonbladet, Expressen, Hitta och Blocket.
Bakom siffrorna star en redaktion med kollpa delningsmonster…

JOHANNA PALMSTROM

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Mediarum

    Mediarum Sverige, arbetar med uppdragsförsäljning och är annonsavdelningen för fack-, bransch- och medlemstidskrifter.  Vi vet genom vår erfarenhet att engagemang, samarbete, säljkompetens ger goda resultat.

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.