Tidskriftsfakta

En vanlig månad läser 72 procent av Sveriges befolkning, 9-79 år, minst en vecko- eller månadstidning. Och 51 procent tar del av en special- eller facktidskrift. Det visar medieinstitutet Nordicoms medievaneundersökning Mediebarometern (2015).

Den totala reviderade upplagan per utgivningstillfälle var 18,4 exemplar 2015, medan den sammanlagda årsupplagan landade på 257 miljoner exemplar, Tio år tidigare sålde branschens då 428 reviderade titlar 22,8 miljoner exemplar per upplaga, enligt siffror från TS Mediefakta. Det betyder alltså att den genomsnittliga reviderade tidskriften har en något högre upplaga i dag än vad den hade för tio år sedan.

Nordicoms studier från 2015 visar att den genomsnittliga svensken lägger 12 minuter/dag att läsa tidskrifter – 11 minuter/dag på tryckta tidskrifter och en minut på digitala.

Om den genomsnittlige svensken lägger 11 minuter om dagen på tidskrifter så spenderar tidskriftsläsaren, dvs. den som faktiskt läser tidskrifter, betydligt mer tid på sina tidskrifter – 36 minuter per dag på populärpress och 31 minuter på fackpress. En annan studie, denna gång från TNS Sifo (2013), pekar också mot att tiden läsarna lägger på tidskrifter är stabil eller ökar. Enligt deras rapport lägger läsaren 42 minuter på att läsa sin tidskrift, vilket är ett tillskott på 2 minuter sedan 2006.

Den svenska tidskriftsmarknaden hade 2014 en uppskattad omsättning på minst 5,7-6,1 miljarder kronor, där två tredjedelar av intäkterna härrör från läsarintäkter och en tredjedel från reklaminvesteringar.

2015 investerade annonsörerna ca 33 miljarder kronor i medier för att nå sina kunder. Tidskrifternas (fackpress, populärpress, bilagor och gratistidskrifter) marknadsandel av investeringarna var ca 6,6 procent, enligt siffror från IRM – Institutet för reklam- och mediestatistik.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Mediarum

    Mediarum Sverige, arbetar med uppdragsförsäljning och är annonsavdelningen för fack-, bransch- och medlemstidskrifter.  Vi vet genom vår erfarenhet att engagemang, samarbete, säljkompetens ger goda resultat.

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.