Sveriges Tidskrifter

Tidskriftspriset 2015 – här är de nominerade

Bland de nominerade i år finns bland annat ICON Magazine (Årets Tidskrift Populärpress Print), Expo (Årets Omgörning) och Magda Gad (Årets Journalist).

Nedan presenteras de nominerade i samtliga kategorier.

– Sveriges Tidskrifter vill rikta ett stort grattis till alla som nominerats till det prestigefyllda Tidskriftspriset. Årets nomineringar tydliggör verkligen vilken glödande talang och bred kvalitet som finns i branschen, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Tidskriftspriset delas ut under Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan på Annexet, Globen den 26 november 2015. Läs mer om evenemanget här.

Årets Tidskrift Populärpress Print

Jury: Kerstin Brunnberg, journalist och fd vd på Sveriges Radio (ordf.), Margret Atladottir, redaktör Politism och Morgan Olofsson, kommunikations- och insamlingschef, Röda Korset och tidigare nyhetsankare och chef på Rapport i SVT.

* Bang, Föreningen Forum Bang
Juryns motivering: Lättillgänglig, men ändå krävande. Glimten i ögat, men ändå allvarlig. Det märks för inuti rasar ofta samhällsdebatten, men den är paketerad med ett kioskblänk.

* ICON Magazine, ICON Brands AB
Juryns motivering: Känns påkostad, lyxig och intelligent. Och står dessutom numera på egna ben sedan flytten från storförlaget. Det här är ett kvalitetsmagasin som kanske har haft sitt bästa år hittills.

* Språktidningen, Vetenskapsmedia AB
Juryns motivering: Tala är silver men att läsa Språktidningen är guld. Man vet aldrig vad redaktionen fiskar upp ur en till synes outsinlig idébrunn mer än att läsaren alltid blir överraskad, kunnigare och aldrig skriven på näsan. Snarare får man sista ordet.

Årets Tidskrift Fackpress Print

Jury: Erik Fichtelius, journalist och författare (ordf.), Axel Andén, chefredaktör Medievärlden och Medievärlden Premium och Anna Kult, vd Schibsted Lifestyle Online.

* Arkitektur, Arkitektur Förlag
Juryns motivering: Med ett professionellt grepp om några av vår tids ödesfrågor ger Arkitektur kunskap och engagemang. Aktuell samhällsplanering presenterad i läcker perfektion.

* Pedagogiska Magasinet, Lärarförbundet
Juryns motivering: I en sektor med mycket anekdotiskt vetande, ger Pedagogiska Magasinet en befriande och vacker vetenskaplig motvikt.

* VVS-Forum, Bransch- och arbetsgivarorganisationen VVS Företagen
Juryns motivering: Nördig, nischad, nyttig och med glimten i ögat kör VVS Forum med raka rör. Hela branschen blir intressant – inte bara för rörmokare.

Årets Digitala Tidskrift Populärpress

Jury: Hanna Larsson, onlinesamordnare Nyhetsdivisionen SVT (ordf.), Paulina Modlitba Söderlund, frilansande konsult inom digital marknadsföring och strategi och Kent Källqvist, journalist och fd chefredaktör för tidningen Vision.

* Cap & Design, capdesign.se
Juryns motivering: Rent, snyggt och piggt. Lever som de lär, med god design för designintresserade oavsett plattform.

* KIT
Juryns motivering: Få har sett sajten, men många har läst artiklarna. KIT hittar sina läsare där de befinner sig och tror på kvalitetsjournalistikens nutid och framtid.

* Land, land.se
Juryns motivering: Har moderniserat sig digitalt med bibehållen identitet och levererar användbar klickglädje till målgruppen.

Årets Digitala Tidskrift Fackpress

Jury: Hanna Larsson, onlinesamordnare Nyhetsdivisionen SVT (ordf.), Paulina Modlitba Söderlund, frilansande konsult inom digital marknadsföring och strategi och Kent Källqvist, journalist och fd chefredaktör för tidningen Vision.

* Byggnadsarbetaren, byggnadsarbetaren.se
Juryns motivering: Målgrupp, målgrupp, målgrupp! Som en i gänget levererar de relevanta nyheter, verktyg, grejer och grepp till läsekretsens initierade läsare.

* Medievärlden, medievarlden.se
Juryns motivering: Med små resurser och höga ambitioner håller de ställningarna och tänker samtidigt nytt. Med sin premiumtjänst har de hittat en ny affärsmodell.

* Råd & Rön, radron.se
Juryns motivering: Har bibehållit en ledande position inom konsumentjournalistiken och genom att göra den användbar och digitalt tillgänglig har de skapat nya bärande affärsmodeller.

Årets Journalist

Jury: Jeanette Gustafsdotter, vd TU (ordf.), Anders Ahlberg, ledningskonsult Mediemakarna och Paul Hansen, fotograf Dagens Nyheter.

* Magda Gad, Café, Modern Psykologi och Tidningen Vi
Juryns motivering: Ebolaviruset drabbade flera afrikanska länder med ett våldsamt utbrott 2014. Magda Gad skildrade katastrofen i en rad reportage i olika medier, bland andra Modern Psykologi, Café och Vi. Hon varierar utgångspunkt och berättelse med den drivna frilansreporterns starka känsla för den tänkta läsaren.

* Mats-Eric Nilsson, Hunger
Juryns motivering: Mats-Eric Nilsson har med innovativt reporterarbete och en skarp blick för detaljens betydelse utvecklat matjournalistiken och vässat granskningen av livsmedelsbranschen från jord till bord. Det senaste resultatet av hans insatser är tidningen Hunger.

* Ulf Stolt, Situation Sthlm
Juryns motivering: Situation Sthlm är en del av Stockholms publicistiska liv sedan snart tjugo år. Ulf Stolt var med från starten och har varit tidningens chefredaktör sedan 1997. I en tid när tryckta medier slåss med vikande upplagor och förlorad läsarkontakt fortsätter Situation Sthlm att öka sin räckvidd, ett vittnesmål om att den växer samman med allt fler Stockholmshjärtan.

Årets Fotografi

Jury: Jeanette Gustafsdotter, vd TU (ordf.), Anders Ahlberg, ledningskonsult Mediemakarna och Paul Hansen, fotograf Dagens Nyheter.

* Hemslöjd, Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund
Juryns motivering: Med avstamp i de sinnliga fotografierna optimerar tidskriften Hemslöjd formen och samspelet mellan bild och text. Det publicistiska ögats hantverk imponerar.

* Modern Psykologi, Vetenskapsmedia AB
Juryns motivering: Modern Psykologi ställs ständigt inför speciella bildutmaningar. Hur skildrar man i bild känslor och mentala tillstånd? Hur illustrerar man förnuftet? Tidningen har lyckats skapat ett sammanhållet bildspråk där fotografiet förmedlar själens inre liv. Bildligt talat.

* Vi läser, Vi Media AB
Juryns motivering: Med sitt visuella berättande lyckas tidskriften Vi läser ge berättelserna ytterligare en fördjupande dimension - och utveckla hur författare och ett författarskap porträtteras i magasinsmiljö – ofta i form av eleganta och originella bildlösningar på omslagen.

Årets Omslag

Jury: Björn Häger, ordförande Publicistklubben (ordf.), Jonas Carlson, tidigare AD Veckans Affärer och Månadsjournalen och Cathrin Olausson, marknad- och kommunikationschef Prepaird.

* FORM nr 3 2015 , Mandelgren Magazine
Juryns motivering: En tydlig form där en genomarbetad starkt symbolisk och professionellt framtagen bild förmedlar budskapet i kombination med en distinkt, träffsäker pufftext.

* Lantliv, nr 2 2015, LRF MEDIA AB
Juryns motivering: En varm intagande, professionellt komponerade bild som läsaren kan identifiera sig med fångar intresset i en smakfull mix och samspel mellan färg och form.

* Vi Läser nr 3 2015, Vi Media AB
Juryns motivering: Ett professionellt samarbete mellan redaktör, fotograf och AD, där en blick fångar läsarens intresse och där puffar i en tydlig hierarki berättar om innehållet.

Årets Tidskriftsevent

Jury: Elisabeth Thörnsten, vd Swedish Content Agencies (ordf.), Linda Grahn, redaktör Expressens söndagsbilaga och Staffan Slörner, vd, Sveriges Mediebyråer.

* Crimetime Gotland, Books & Dreams
Juryns motivering: Vad är tidskrift? Vad är event? Vad är störst och vem följer vem? Det är ett mysterium som utspelar sig i Visbys gränder där miljö, upplevelse och mötesplats blir till ett. Sverige har fått en ny tradition för deckarälskare att återvända till!

* ELLE-galan , ELLE
Juryns motivering: Genomslaget har genom åren växt till att sträcka sig långt utanför den givna kretsen. Elegant binder galan samman målgrupp med sponsorer och med en växande räckvidd i traditionell och ny media har det här eventet blivit en förebild långt utanför branschen.

* Wheels Nationals, Wheels Magazine
Juryns motivering: Hjärta, entusiasm, utveckling, nörderi, familjeliv och några rejält bullrande hästkrafter – allt ryms i detta landet-runt-event som växt sig långt större än magasinet och med brinnande energi fängslar ett av den svenska folksjälens toppintressen.

Årets AD

Jury: Axel Björklund, redaktör Dagens Nyheter lördag (ordf.), Malin Ekman, journalist Svenska Dagbladet och John Hällström, Formansvarig Upsala Nya Tidning.

* Anna Lundin, Forskning & Framsteg
Juryns motivering: Prydligt, seriöst och lustfyllt - detta är tidningsmakeri med full typografisk kontroll och vetenskaplig precision. Varje nummer tas till nya höjder, tack vare Anna Lundins gedigna och varierade presentation som sällan lämnar läsaren oberörd.

* Daniel Låftman, Veckans Affärer
Juryns motivering: Ett affärsmagasin påminner lätt om branschen det bevakar: mer tungt och rapporterande än kreativt och nyskapande. Daniel Låftman ger Veckans Affärer en lekfull och innovativ spets utan att kompromissa med trovärdigheten. Fingertoppskänsla och träffsäkra illustrationer skapar kul och originell businesslektyr.

* Olof Svanström, Auto Motor & Sport
Juryns motivering: Det hör till de svåraste formgivaruppdrag att skapa variation, lust och folkbildande anslag av kraftigt begränsat material. Biltidningen Auto motor & sport är ett franschisemagasin som trots enahanda produktbilder och en nästintill enkönad redaktion lagt i en ny växel och fått till en levande design med små medel.

Årets Omgörning

Jury: Axel Björklund, redaktör Dagens Nyheter lördag (ordf.), Malin Ekman, journalist Svenska Dagbladet och John Hällström, Formansvarig Upsala Nya Tidning.

* Akademikern, Akademikerförbundet SSR, i samarbete med A4 Text & Form
Juryns motivering: Från informativ men oinspirerande medlemstidning till snygg och sofistikerad tidskrift för långläsning. Akademikern hade ett stabilt inre men vilseledande trist yttre. I dag är magasinet så designmässigt genomarbetat att det inte spelar någon roll om det landar med fram- eller baksidan upp på hallmattan.

* Dagens Arbete, Dagens Arbete AB, i samarbete med Content Innovation
Juryns motivering: När Dagens Arbete gör om sig gäller det att hänga med. Här kommer en tidning som tar för sig utan att skämmas med ett helt nytt tilltal, nytt innehåll och en kraftfullare presentation. Läsarna har inte bara fått en tyngre nyhetsförmedlare, utan också en personligare och roligare kompis i brevlådan.

* Expo - demokratisk tidskrift, stiftelsen Expo
Juryns motivering: En småtorr enfrågestidskrift har förvandlats till ett tydligt agendabärande magasin. Expos redesign gör tidningen långt mer läsvänlig och vågar tro på reportaget som huvudsaklig innehållsbärare. Särskilt skickligt att lyckas snickra fram gedigna fram- och bakvagnar med obefintlig annonsering.

Årets Annonssäljare

Jury: Frida Åberg, Client Service Director PHD (ordf.), Anna Fröberg Eriksson Print/OOH Director Starcom, Karoline Olsson, Print Director Vizeum, Nicklas Grundström, Head of Online Display & Print IUM och Ramona Reander Buckholt, Print & OOH Director/Account Manager Mindshare.

* Helen Dahlberg, Egmont Publishing
Juryns motivering: Helen har en lång och gedigen erfarenhet inom annonsförsäljning som bidragit till ett stort kontaktnät. Med sin härliga energi och stora glöd för att hitta nya kommunikativa lösningar gör hon ständigt positiva avtryck hos både annonsörer och medierådgivare. Hon nöjer sig inte med den enkla vägen utan funderar alltid ett extra varv och involverar såväl kund som redaktion för att lösa briefen på bästa och mest effektiva sätt. Hon är mycket mån om sina relationer och har en långsiktighet med sin försäljning vilket gör det till en belåtenhet att göra affärer ihop.

* Tobias Högberg , Bonnier Tidskrifter
Juryns motivering: Tobias är väldigt uppskattad av både kunder och mediebyråer. Han är professionell, tydlig och är alltid lika leveranssäker i sina affärer. Han är lyhörd och tänker ständigt i nya banor där alla plattformar är inräknade – allt för att effektivisera och optimera kundens investering på bästa sätt.

* Sebastian Tibbling , Driva Eget (Adviser)
Juryns motivering: Sebastian är en oerhört kreativ och nytänkande säljare. Han är fenomenal på att skapa nya affärer; Driva-Eget dagen tillsammans med DN, Web-tv på driva-eget.se är bara några exempel. Han lyssnar noga på kundernas behov för att hitta den mediekanal som passar dem bäst. Han har också en stark relation till redaktionerna för att hitta nya lösningar vid sidan av konventionell annonsförsäljning, utan att göra avkall på den redaktionella integriteten.

Årets Medierådgivare

Jury: Lotta Cederbom, kommersiell direktör Aller media (ordf.), Daniel Hamrin, Creative sales, Egmont Publishing, Mike Kolacz, vd Informa samt Maria Croon annons- och utvecklingsdirektör Bonnier Tidskrifter.

* Karoline Olsson, Vizeum
Juryns motivering: gör det år efter år… Hon har uppmärksammats för sitt arbete tidigare år och hon har förtjänat detta erkännande även i år! Tillgänglig, lyhörd för nya idéer, tydlig och saklig när hon argumenterar tidskrifternas fördelar i mediemixen, lägg där till kunskaper om enskilda tidskrifters unika målgrupper. Hylla en tidskriftsambassadör!

* Ingela Urholm, Mediacom Göteborg
Juryns motivering: Med stort fokus på sina kunders kunder arbetar denna medierådgivare tight med mediehusen. Hon är lyhörd, affärsmässig och har under många år varit varit bidragande i hur vår affär har utvecklats. Hon besitter en fin kombination av analys och kreativitet som gör henne unik.

* Emma Zanderholm på Starcom
Juryns motivering: Denna medierådgivare är noggrann och nytänkande. Hon möter sina kunder och medier med stor ödmjukhet och nyfikenhet och är bra på att lyssna och att utmana sina kunder för deras eget bästa. En god och inspirerande byråkontakt som förstår varumärken ur ett helhetsperspektiv. Grattis Emma till nomineringen.

Årets Skoltidskrift

Jury: Yasemin Bayramoglu, tf. chefredaktör Härliga Hund (ordf.), An-Nina Adolfsson, Key Account Manager Posten och Sandra Rönnsved, förbundsordförande Ung Media.

* Cumulus, Åva gymnasium, Täby
Juryns motivering: Genom sin snygga layout med smart inramade teman skapar redaktionen en proffsig tidning. Med bilder och illustrationer skapar de också känslor och dragningskraft till texterna.

* Frizon, Vimmerby gymnasium
Juryns motivering: Genom sina intressanta, målande artiklar och med fantasifulla inlägg når tidningen sin målgrupp av läsare.
Tidningen är dessutom snygg både grafiskt och layoutmässigt.

* Latin Lover, Södra Latins gymnasium, Stockholm
Juryns motivering: Med humor, social förankring och texter som vågar röra vid det allra svartaste skapar man sin röst. Lägg där till ett alldeles eget grafiskt uttryck och du har – Latin Lover från Södra Latins gymnasium i Stockholm.

Tidskriftspriset verkar för en hög kvalitet inom tidskriftsbranschen genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser. I år delas priset ut under Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan på Annexet i Stockholm den 26 november. Tidskriftspriset arrangeras sedan 1993 av branschorganisationen Sveriges Tidskrifter.