Sveriges Tidskrifter

Alla vinnare Tidskriftspriset 2013

Den 14 november delade branschorganisationen Sveriges Tidskrifter ut Tidskriftspriset 2013 på Tidskriftsgalan på Stockholm Waterfront Congress Centre.

Tidskriftspriset premierar personer och tidskrifter som för den svenska tidskriftsbranschen framåt. Priset belönar sedan 1993 redaktionell och marknadsmässig kvalitet och nyskapande insatser. I Tidskriftspriset ingår både individuella och kollektiva kategorier. De individuella vinnarna får förutom äran, ett diplom och 25 000 kr vardera.

Länkarna nedan leder vidare till respektive pris och filmklipp.

HÄR ÄR ÅRETS ALLA VINNARE AV TIDSKRIFTSPRISET:

ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS

Tidskriften Betong

Motivering: En helgjuten upplevelse som får tristessens symbol att svänga, Tidskriften Betong.

ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS

Fokus

Motivering: Genom att plöja mittfåran lite djupare hittar årets vinnare det som ingen annan hittat och för upp det till ytan. För sin envetna ambition att fördjupa och förklara går priset till Fokus.

ÅRETS TIDSKRIFT DIGITALA MEDIER

Chef.se

Motivering: Alltid aktuell och tydlig. Den här sajten har bredd och djup med reportage, egna tjänster och guider, dessutom tillgängligt på ett kommersiellt smart sätt. Hos Årets digitala tidskrift märks det att ledarskap handlar om människan. Vinnare är Chef.se!

ÅRETS OMSLAG

Hemslöjd

Motivering: Med ett urgammalt ämne ska smart förnyelse till för att överraska och övertyga läsarna om att det hänt något radikalt nytt. Årets omslag har i alla sina komponenter byggts med handens skicklighet och tankens briljans. Det har gjorts av Hemslöjd.

ÅRETS OMGÖRNING

Föräldrar & Barn

Motivering: Befriande fri från storförlagens massformproduktion med största omsorg i varje detalj och utsökt rytm från första sidan till sista. En plats bland de finast formgivna tidskrifterna har omgörningen gett Föräldrar & Barn.

ÅRETS INNOVATIVA SATSNING

Nöjesguiden, c/o Nöjesguiden

Motivering: Vi har en vinnare i världsklass: en tidskrift som satt i system att kliva ur sin redaktion och möta läsare, partners och annonsörer på ett genomtänkt, naturligt och engagerande sätt. Årets vinnare är den kreativa Nöjesguiden, för det smarta eventet c/o Nöjesguiden!

ÅRETS SKOLTIDSKRIFT

Cumulus

Motivering: Snygg! Otroligt proffsig i såväl bildval som engagerande välskrivna texter. Kvinnligt, manligt, brett och smalt blandas på ett friskt sätt. Tidningen väcker lust och passion. Vinnare är Cumulus.

ÅRETS AD

Johanna Jonsson, Vi Läser

Motivering: Det är jämt mellan årets kandidater och det som till slut får oss på fall är inte den mest omstörtande designen utan en fingertoppskänsla för vad varje sida kräver för att bli läst. Det här är oväntad form för kulturkoftor, den är modern, fantasirik och får juryn på mycket gott humör. Vinnare i klassen Årets AD är Vi Läsers Johanna Jonsson.

ÅRETS ANNONSSÄLJARE

Ylva Sjölund, Aller media

Årets Annonssäljare utses via juryurval och en omröstning bland de ca 200 medierådgivare som genomgått Sveriges Tidskrifters utbildning Diplomerad Tidskiftsrådgivare.

ÅRETS GENOMBROTT

Camilla Björkman, Driva Eget

Motivering: För att ha parat sitt eget varumärke med ett av de svenska tidskrifternas starkaste, och därmed inte bara ha tagit ett nytt karriärsteg, utan dessutom antagit utmaningen att förnya entreprenörsbranschens ansikte och leda en klassisk titel mot nya framgångar. Priset för Årets genombrott går till Camilla Björkman, Driva Eget.

ÅRETS JOURNALIST

Staffan Heimerson och Niclas Hammarström, Magazine Café

Motivering: Orden, bilderna och scenerna lämnar oss aldrig. Nioåriga Alladin som samlar patronhylsor på gatan med svarta händer, läkaren som berättar att det är mer än förgängliga ting som brunnit. ”Även våra själar har bränts”. Med 18 sidor texter och bilder tar de oss med till Syrien idag – en av vår tids största humanitära katastrofer. Här låter de oss följa med till människorna som lever med döden ständigt närvarande och beskriver deras verklighet och vanvettiga vardag under en veckas tid. Staffan Heimerson och Niclas Hammarström tilldelas utmärkelsen Årets journalist för Infernot inifrån. Årets mest skrämmande och viktigaste reportage.

ÅRETS KRÖNIKÖR

Charlotta Hemlin, Lärarnas Tidning

Motivering: Med kraftfulla krokodilkäftar fångar hon läsaren direkt och obönhörligt. Intresset är väckt. Och nu bara måste vi följa med genom hennes insiktsfulla, lustfyllda tankar och resonemang om det absolut viktigaste vi har: krönikörens vardag, allas vår framtid. Vi älskar hennes lustfyllda språk och hoppas att hon inspirerar många av sina adepter att nå samma språkliga höjder som hon själv. Årets krönikör är Charlotta Hemlin, på Lärarnas Tidning.

ÅRETS MEDIERÅDGIVARE

Malin Helldin, Starcom

Pristagaren utses via juryurval och en omröstning bland de ca 400 annonssäljare som går Sveriges Tidskrifters annonssäljarutbildning Mediakompetens.

SVERIGES TIDSKRIFTERS STORA PRIS

Kamratposten

Motivering: Med ett tydligt fokus på läsarna och med en glädjande könsneutralitet har tidskriften i mer än 100 år väckt läslust och varit inkörsporten till papperstidningsläsning för en ny generation. I en tid där vi översköljs av reklambudskap och produktplaceringar står tidskriften fast vid sin reklamfria linje. Med en genomtänkt och god journalistik utgör tidskriften ett välkommet och viktigt reservat för vetgiriga, intresserade och engagerade barn.

Ytterligare information

Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, 070-570 41 08, kerstin.neld@sverigestidskrifter.se

Om Tidskriftspriset

Tidskriftspriset har delats ut sedan 1993. Det verkar för en hög kvalitet inom tidskriftsbranschen genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser. Priset delas ut i samband med den årliga Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan. Tidigare vinnare, jurygrupper, kriterier och annan information om priset hittar du här.

Sveriges Tidskrifter värnar en mångfald av medier, professionell journalistik och en fri och tillgänglig press. I dag består vi av cirka 360 av Sveriges mest välkända tidskrifter. Sveriges Tidskrifter är landets största branschorganisation inom medievärlden.